Mind peetakse suureks idee-generaatoriks, kellel jagub mõtteid juba poole ettevõtte esitluse pealt. Eks see nii on alati olnud ka. Samuti on mul enda tegemiste jaoks ideid palju olnud. Seepärast panin sulle kokku 5 nõuannet uute tooteideede jaoks – mida arvesse võtta ja mida vältida.
Tegelikkuses on ideederohkus suure osa loomeinimeste jaoks tavaline asi – nii õnnistuse kui nuhtlusena. Milliseid ideid ellu viia ja millised unustada? Tahaks kõike teha, aga ei ole aega ja võimalusi. Õnneks. Sest et uute ideede puhul tuleb olla äärmiselt valiv ning ellu viia vaid mõned, väga läbimõeldud tooteideed.
Kuidas tarku valikuid teha? Loo omale väike kontrollnimekiri selleks, et uusi ideid testida ning kontrollida nende sobivust reaalseks tootearenduseks ja -elluviimiseks.
1. Kas inimesed tahavad või vajavad su toodet?
Loomingulise inimesena tekib vahel (khm, tihti) soov teha asju, mida endale väga meeldib teha. Kahjuks ei ühti see motivatsioon alati praktilise maailmaga. Kui sa tahad teenida kasumit, siis peab see toode ka teistele inimestele huvi pakkuma.
Kuidas olla kindel selles, et su uut toodet ostma hakatakse? Idee tekkides palu lähedaste inimeste tagasisidet, valides välja need, kes on su valdkonnaga tuttavad. Õemehest insenerilt uue, loodussõbralikest materjalidest loodud kulmuvärvi kohta nõu küsimine ei pruugi anda kasutuskõlblikku tulemust.
Su uus idee võib olla midagi täiesti praktilist, kuid ka midagi äärmiselt ebatavalist. Hoia oma pea selge ja praktiline ning tee korralik turu-uuring enne, kui idee tootmisesse paned. Mõnikord on sellised ideed hoopis hobiõhtuks parimad, sa ei pea igat oma loomingut kindlasti müüki lükkama. Teisalt aga võib mõnest ideest saada aasta parim müügiartikkel.

2. On see toode kasumlik?
Mõne toote loomisprotsess on väga nauditav, kuid müügiartiklina see kasumit ei tooda. On asju, mille loomiseks kulub sul enam, kui 15-20 tundi – kui suur on võimalus selle toote müügi puhul kasumisse jääda? Meil on sotsiaalmeedias palju juttu haapsalu sallide hindade ümber. Ühe sellise salli loomine võtab palju tunde, kuid vahel pannakse need kohviraha eest müüki ja see tekitab pahameelt inimestes, kes tahavad sellist luksustoodet pakkudes kasumit teenida, kuid turg on solgitud.
Pane kirja, kui palju aega ja kulusid sul kulub iga toote valmimise peale ja millise hinna eest võiksid sa seda toodet müüa. Kirjuta üles vajaminevate materjalide hind (ka saatekulud jmt) ja aeg, mis sul selle toote loomise peale kulub. Milline on su tunnihind? Selle välja arvutamine võib olla keerukas. Üheks mooduseks võib olla hind, mida peaksid maksma siis, kui keegi teine selle toote sinu jaoks valmis teeks.
Igal juhul ole toote kulude ja kasumi arvutamises hoolikas, et su äri ka pikas perspektiivis toimiks. Siis on sul võimalik oma tegevusega kasvada ja oma elustiili kujundada.
Võta kasutusse toote hinna määramise kalkulaator, et täpsed numbrid kätte saada:
Toote hinna määramine. Kalkulaator.
3. Kas tootele turgu on, Eesti piires või Etsy poes?
Uue idee tekkides tee kohe väike turu-uuring. Kas soovid oma toodet müüa vaid Eesti piires? Või soovid seda pakkuda ka Etsy poes või Amazonis tervele maailmale?
Uuri järgi, kui palju konkurentsi su tootele on ja millises stiilis ning millisele sihtgrupile seda toodet pakutakse. Milline on hinnatase? Millistest materjalidest see loodud on? Kui müüd tervesse maailma, siis alustagi analüüsi Etsy poega, seejärel edasi liikudes platvormidele, kus pakutakse ka mitte-käsitööna valminud tooteid. Vahest leiduvad sarnased tooted masstoodanguna ja kuigi tavaliselt eristuvad käsitöötooted just oma valmimisviisi järgi, et pruugi see alati nii olla. Hoia ka siin pea selge, kuid ära lase end ka rajalt kõrvale juhtida iga sarnase toote puhul, mis maailmas leidub.
Sina oled sina, ja sinu pood on sinu pood. See on sinu unikaalsus. Kui oled oma brändingu ja tootekvaliteediga piisavalt silmapaistev, siis võib see ollagi piisavaks argumendiks, miks sinult ollakse nõus ostma poes 4.99 maksvat toodet näiteks 29.99-ga.
4. Kas su toode ka internetis müüb?
Mõnd toodet on veebi teel lihtsam müüa kui teist.
Villaseid kampsuneid on lihtsam postiga saata kui savikannusid. Uuri järele, kui turvaliselt on võimalik su tooteid pakkida ja saata ning milliseks kujuneb saatekulu.
Venivaid retuuse on inimestel julgem osta, kui mõõtude järgi õmmeldud veste. Tee uuring selle kohta, kui valmid on inimesed võtma riski, et keha järgi sobima pidavaid käsitöötooteid läbi veebi tellima.
Igasugusteks turu-uuringuteks on Etsy pood ideaalne. Uuri tootefotosid, tootekirjeldusi ja postitusinfot. Võta üle nipid, mida kaua aega kestnud poed on kasutusse võtnud ja vaata, kas need ka sinu jaoks sobivad on.

5. Kas see toode su brändiga sobib?
Uusi tooteid turule tuues proovi alati pakkuda varasemast enamat. Hoides end juba väljakujunenud brändingu raamides, loo pakend, sildistus, tootefoto stiliseerimine täiesti uuel tasemel ja kasuta veelgi parema kvaliteediga materjale, kui varasemalt.
Kui sul oma brändingut veel välja ei ole töötatud, saad sa selleks inspiratsiooni ja juhtnööre siit:
Oluline on, et sa hoiaksid oma tootesarjades ühtset joont. Selline tegevus annab tugevama bränditunde ja muudab su ettevõtte meeldejäävamaks ja usaldusväärsemaks.
Tootevalikut on võimalik arendada n.ö. vertikaalis ja horisontaalis. Esimese variandi puhul hoiad sa end ühe tootegrupi raamidesse, pakkudes seda erinevates värvides, materjalides, erinevatele sihtgruppidele ja erinevatel eesmärkidel kasutamiseks.
Teise puhul on sul kindel esteetika, mille raamidesse saad mahutada palju erinevaid tootegruppe. Näiteks Valhalla Living, kelle valikust leiad lõhnaküünlaid, võrkkiike, lõikelaudu, taldrikuid ja hommikumantleid. Kuid need kõik on punutud ühtseteks kindla brändikuvandiga tootesarjadeks.
