Enne oma Etsy poe avamist:
- Vii läbi konkurentsianalüüs
- Vii läbi sihtgrupianalüüs
Need aitavad sul valmistuda ette parima võimaliku teeninduse pakkumiseks.
Konkurentsianalüüs
Paljude jaoks tähendab sõna “konkurents” negatiivset võidu/kaotuse suhet. Paindumatus ja traditsioonilises äris võibki see nii olla, kuid meiesuguste loominguliste hingede puhul selline neljakandilisus ei kehti. Kutsun sind oma ettevõttega sarnaseid firmasid vaatama kui kaaslasi või kolleege, kes võivad sulle nii seda kui teist õpetada.
Ma küll kasutan sõna “konkurent”, kuid ole selle termini suhtes avatud meeltega. Sinu suurim konkurent võib osutuda sinu parimaks koostööpartneriks. Kui sa tead, kuidas teised sinu valdkonnas tegutsejad oma tegevust läbi viivad, võib see aidata sul leida mooduseid, kuidas ise massist eristuda.
Võta oma konkurente kui virtuaalseid mentoreid!
Need on ettevõtted, kelle edu tahaksid sa jagada endale omasel viisil. Jälgi nende arengut, loe nende uudiskirju ja tihti on kasulik isegi nende kliendiks saada, et neid tundma õppida. Ole tähelepanelik ja jälgi, kuidas on nad oma äri üles ehitanud? Kuidas nad end turundavad? Ma ei räägi nende kopeerimisest, selle asemel saad sa inspiratsiooni ja ideid, kuidas sa oma ettevõtte saaksid omal ja unikaalsel moel eduni viia.
Otsene konkurents ja kaudne konkurents
Võib olla sa arvad, et sul ei ole konkurente, kuna pakud väga unikaalset toodet. Kuid siiski, sinu potentsiaalsed kliendid võivad oma vajaduste rahuldamiseks raha kulutada väga erinevatel viisidel.
Sa pead tundma oma otseseid ja kaudseid konkurente, et suuta oma ideaalkliendiga selgelt suhelda. Sinu otsesed konkurendid pakuvad tooteid ja teenuseid, mis on sinu omadega väga sarnased. Näiteks nagu Coca Cola ja Pepsi, Nike ja Adidas, Nikon ja Canon. Kaudsed konkurendid aga pakuvad sinu tootest-teenusest erinevaid asju, kuid need täidavad sarnaseid vajadusi. Näiteks käsitsi kootud sall versus tikitud siidisall, töötuba versus veebikoolitus…
Konkurents veebist nähtuna
Hea viis konkurentide kohta infot koguda on läbi nende veebilehtede, blogide, sotsiaalmeedia ja tagaside lehtedel. Uuri nende veebipoode, hinnakirju, tootekirjeldusi ja teenuste pakkumisi. Kui neil on blogi, vaata kommentaare ning sinu konkurentide viisi nendele vastata. Kas nad üldse vastavad? Millisel toonil nad seda teevad? Kuidas nad kriitikat vastu võtavad? Kas sa näed endal võimalust teha seda kõike paremini? Tagasiside
Uuri oma konkurentide poode Etsy keskkonnas ja Facebooki fännilehtedel ning vaata, milliseid kommentaare on inimesed jätnud nende toodete ja klienditeeninduse kohta. Mis on inimestele meeldinud ja mis mitte? Kas neile meeldis väga imekiire tagasiside või kiideti hoopis pakendit? Või jättis kõige parema mulje toote kvaliteet?
Tagasiside näide Etsys
Üldiselt kirjutavad tagasisidet just kõige rahulolevamad ning kõige rahulolematumad kliendid ning need viimased võivad olla lihtsalt eriti kõrge kriitikameelega, seega ole ise ka natuke kriitiline nende arvamuste suhtes. Kuid sa peaksid siiski päris hea pildi ette saama selle kohta, mis sinu konkurentidel toimib hästi ja mis mitte.

Loo konkurentide kohta uurimistahvel:
1)Mine oma konkurentide veebilehtedele ja prindi välja nende kodulehe esilehed ning teised osad, mis sulle huvitavad tunduvad.
2)Lõika välja oma konkurentide kohta käivaid artikleid ja nende reklaame.
3)Kirjuta üles mõned põhilised märkused oma uurimistöö kohta.
Analüüsi oma uuringu tulemusi:
Võta oma konkurentide kohta kogutud materjalid ette ning hakka analüüsima, mis nende puhul toimib ja mis mitte. Kasuta kolme Post-It lehte, kõik eri värvides.
Vali näiteks kollane kokkuvõteteks, roosa “ei toimi” ning roheline “toimib hästi” kategooriate jaoks.
Kirjuta kollasele paberile observeeritava ettevõtte ülevaade – milline on nende sihtturg, millised tooted-teenused neil on, kus nad asuvad, kuidas nad sinu meelest oma kliente leiavad, kellega nad koostööd teha võivad jmt.
Roosale paberile kirjuta sellest, mis sinu meelest vastava ettevõtte juures eriti hästi ei tööta. Mida sa muudaksid? See võib-olla nende sõnum, välimus või brändi olemus, reklaammaterjalid, nende tooted ja teenused, klienditeenindus või midagi muud. Millised on nõrgad kohad, kus nende klientide vajadused ei ole täidetud? Milliseid takistusi või väljekutseid peavad nad ületama? On need sarnased sinu omadega? Mida sa nende tootevaliku juures muudaksid?
Rohelisele paberile kirjuta see, mis sulle ettevõtte juures väga meeldis. Kas nende turundus, nende sõnum, klienditeenindus, tooted? Millised on selle ettevõtte tugevused? Kuidas nad massist eristuvad? Kuidas nende tegevus sind inspireeris? Korda sellist märkmete tegemist kõigi võimalike konkurentide puhul.
Peegeldus iseendale:
Astu samm tagasi ja vaata oma värvilisi pabereid.
Kes on su sihtturg?
Mis sinu potentsiaalseid kliente muretsema paneb?
Mida sa oma konkurentide kohta avastasid? Millised on nende väljakutsed? Kuidas sina need ületaksid? Leia paar asja, mida nad teevad väga hästi ja mõtle, kuidas saaksid seda üle võtta, omal moel.
Sihtgrupianalüüs
See, kuidas sa oma turundussõnumit edastama hakkad, oleneb sellest, kellele sa seda suunad. Nüüd ongi oluliseks küsimuseks: kellele sa räägid? Oma uue tegevusega alustades võib tekkida endal ka imelik tunne – postitad blogis, Facebookis, lisad tooteid valikusse – kellele ma üldse räägin, kas keegi mind tähele panebki?
Sinu tegevus ja hääl võivad jääda kogu veebikeskse lärmi sisse summutatuks, kui sa ei oska enda sõnumit kindla grupini juhtida. Traditsioonilises äris käivad asjad nii: sa analüüsid turgu, leiad seal katmata vajaduse ja seejärel lood seda vajadust katva toote.
Kuid loomingulise ettevõtjana teed sa eelkõige seda, mida sa ise teha tahad ja seejärel vaatad, kelle vajadusi see katab. Siin räägingi sellest, kuidas saad paika panna selle, milliseid vajadusi su toode katab ning kuidas sa seejärel jõuad inimesteni, kellel see vajadus on ja kes sinu tootest kasu saavad.
Ülesanne:
Vasta küsimustele, mis aitavad Sul oma sihtgruppi defineerida. Oma sihtgrupi tundmine on äärmiselt vajalik edukaks turunduseks:
1) Kes ta on? (vanus, sugu, lapsed, huvid, elukoht, mis talle meeldib/ei meeldi jne)
2) Millised on sinu sihtgrupi vajadused? Probleemid? Valukohad?
3) Millised ootused on neil sinu toote suhtes? Mida nad loodavad sellega saavutada?
4) Kus veedab sinu sihtgrupp aega? Kus nad kogunevad? (foorumid, sotsiaalsed võrgustikud jms.)
5) Mida sinu sihtgrupp loeb? (blogid, veebilehed jms.)
6) Millistel teemadel meeldib sinu sihtgrupile suhelda? (vaata foorumiteemasid, Facebooki jagamisi jne.)
7) Millist tüüpi tooteid sinu sihtgrupp ostab? (uuri nende blogidest, erialaseid ajakirju jms.)
Kelle probleemi Sa lahendad?
Nüüd on Su jaoks natuke selgem see, et kelle probleemi sa lahendad. Äri tehes on tähtis pakkuda teenust/toodet, mis lahendab kellegi valupunkti, toob kellegi probleemile lahenduse. Probleem ei pruugigi olla alati see kõige õigem sõna, näiteks luksustoodete puhul, nagu parfüümid, ei lahendata ju probleemi kui sellist, kuid pigem valupunkti, kellegi soovi lõhnata hästi, et endast head muljet jätta, kedagi ära võluda, omaenda enesetunnet tõsta…
Kuidas pakub Sinu toode Su sihtgrupile rahuldust? Kui nõutud on Su toode?
Milleks on sihtgrupianalüüs vajalik?
Selleks, et oskaksid oma peatselt loodavas sotsiaalmeedia võrgustikus valida keel ja toon, millega oma sihtgruppi kõnetada ning et valida kohad, kus sinu sihtgruppi kõige tõenäolisemalt kohata saab.
Näiteks käsitöötarvete müüjana on hea mõte olla kohal ka käsitööga seotud Facebooki gruppides, samas kalastusvahendeid pakkudes ole aktiivne kalastusteemalistes gruppides.
Mida Sa müüd ja kuidas Sa seda teed?
Miks peaks inimene Sinu toodet ostma? On Su toode parem, kui teised samalaadsed, mida konkurendid pakuvad? Soodsam? Pakud Sa mingit boonust lisaks? Või on Su toode eriti unikaalne ja väga hästi esitletud, et tõmbab inimeste tähelepanu? Millise tee valid Sina? Pane paika mingi kindel joon, siis on inimestel Sind lihtsam jälgida ning Sul endal mugavam end turundada.
Hea mõte on joonistada paberile (või tee fotokollaaz) inimesest, kes on Sinu ideaalklient. Anna talle nimi ning kinnita pilt oma arvuti kõrvale. Nüüdsest heida talle pilk iga kord, kui alustad järjekordse postituse kirjutamist – kas teda huvitab see teema? On Sinu poolt kasutatud kõnestiil tema jaoks selge ja arusaadav?
Loe lähemalt ideaalkliendi analüüsist siit: Kes on sinu sihtgrupp ja ideaalkliendid
6 küsimust, mis aitavad Sul oma kliendiprofiili defineerida:
1) Kes on Su sihtgrupp? Vaata ülaltoodud küsimusi
2) Kuskohas nad kogunevad? Millist tüüpi sotsiaalmeediat nad eelistavad – Facebook (grupid, fännilehed), Instagram, Pinterest, foorumid jne – kuidas saad nendeni?
3) Millised on nende vajadused, valupunktid? Millele otsivad nad lahendust – haiguse leevendus, lapse rõõmustamine, enesekindluse tõstmine…
4) Millest neile meeldib rääkida ja kuidas nad seda teevad? On neil mingid kindlad väljendid ja sõnad, mida saad ise Google otsinguga seoses ära kasutada?
5) Kas nad otsivad oma probleemile lahendust?
6) Mis tüüpi tooteid nad otsivad? Uuri lähemalt Google Ads-e, Amazoni jms – mida seal rohkelt eksisteerib, see järelikult ka müüb.
