E-poe tegemine ja avamine- kuidas küll?
E-poe avamise mõtteid veeretades tee ära hoolikas eeltöö. E-poe tegemine, avamine ja kasvatamine nõuab samasugust pühendumist ja planeerimist, nagu füüsiline pood. Erinevuseks on aga see, et tegutsed vaid “eesriidetaguselt” – kogu tegevus käib läbi veebi – suhtlus klientidega, tellimuste vastuvõtt ja täitmine.
Põhimõtteliselt saad sa seda teha ükskõik, kus kohas – vajad töölauda ja vahendeid administratiivse töö läbiviimiseks, samuti laopinda toodete ladustamiseks ja pakkimiseks, logistikavahendit pakkide postitamiseks ja uue kauba kohaletoomiseks (ka kullerteenus toimib, kui asukoht on sobiv). Puuduvad kulud poepinna rendiks, valgustuseks, soojendamiseks, korrashoiuks jmt. Ning e-pood toimib ka pandeemiate puhul, päästes su äri, kui sa oled otsustanud nii füüsilise poe, kui ka e-poe kasuks.
Saab su e-pood olema väga lihtne ja väikese toodete mahuga või keerukas ning mahuka tootekataloogiga? E-poe loomise alused on mõlemal puhul samad. Kõigest lähemalt allpool.
E-poe olemasolu on nüüd väärtustatud
Hetkel on selge, et e-poe sisseseadmine on saanud paljude ettevõtete tähtsaimaks tegevuseks.
Aga kuidas e-poodi teha? Millist keskkonda kasutada? Siinne postitus annab nõu pigem väike-ettevõtjatele, kes ise oma e-poe loomisega hakkama peavad saama ning ei oma vahendeid kallite veebiarenduste jaoks.
Võib-olla oled sa avamas või juba omad Etsy poodi ning leiad, et oma e-pood selle kõrval on heaks alternatiiviks kodusele klientuurile? Võib-olla soovid sa alustada ettevaatlikult ning anda omale aega kasvamiseks? Või tekkis sulle hea idee ning soovid selle võimalikult riskivabalt ja soodsalt ära proovida? Igal juhul, teeme kõige pealt läbi punktid, mis su uuele e-poele aluse annavad!
I. Toodete valik e-poes

Mida sa müüma hakkad?
Milliseid tooteid sa oma uues e-poes otse oma klientidele müüma kavatsed hakata?
Tõenäoliselt on sul idee juba olemas, teise võimalusena suur tahe see toode leida. Ajurünnak, turu-uuring, tasuvuse kalkulatsioonid.
Kas su toode müüb?
Kui oled oma idee paika saanud, siis tuleb sul välja uurida, kas see ka müüb?
1. Leia oma esimesed kliendid
Esimeseks ja parimaks mooduseks toote müüdavuse välja uurimisel on mõnede müükide läbi viimine. Kas su sihtgrupp näeb su toodetes piisavalt väärtust, et nende eest su e-poes osteldes raha välja käia? Turu-uuring, küsitlused ja tutvuskonnalt saadud tagasiside võib sulle küll suunanäitajaks olla, kuid tõelise kinnituse saad siis, kui võhivõõrad inimesed reaalselt su tooteid ostavad.
Kohtu oma esimeste klientidega isiklikult – messil, laadal, pop-up poes. Selline lähenemine annab sulle kiire ja vahetu tagasiside otse sinu potentsiaalsetelt klientidelt.
Pane omale selged ja üsna lühikesed tähtajad kindla koguse toodete läbi müümiseks. Selline tähtaeg mõjub motiveerivana ja eneseületusele lükkava jõuna. Eriti, kui sind tabab rambivalguse kartus ja külmad jalad. Mine välja ja kohtu inimestega! Ei ole paremat tunnet, kui oma esimesi tellimusi vastu võtta ja täita ning saadud raha kogunemas näha. See on see motivatsioon ja kinnitus, mida sa otsisid.
2.Vii läbi konkurentsianalüüs
Vaata, kuidas su lähimatel konkurentidel läheb. Vaata järgi, mida nad teevad ning kuidas sinu tegevusplaan nendega võrreldes välja näeb. Juba konkurentide leidumine annab kinnitust, et sinu poolt pakutava järele on vajadus olemas. Kui seda toodet ei ostetaks, ei peaks su konkurendid samuti vastu.
Seepärast ära lase ka konkurentide edul end heidutada, vaid võta seda, kui positiivset märki. Leia oma konkurendid Google otsingu läbi, kasuta ka Instagrami hashtage ning uuri Facebooki. Lisaks vaata, kui tublid on su konkurendid oma järgijatega sotsiaalmeedias kontakti loomisel, on see miski, mida sa saad paremini teha?
3.Kui suur on nõudlus su toote järele?
Kolmandaks analüüsi, kui suur on nõudlus su toote järele.
Lihte koht kust alustada, on Google Trends. See on tasuta tööriist, mis aitab sul näha, kui tihti inimesed veebis sinu poolt pakutavaid tooteid otsivad. Kasuta sünonüüme ja rahvakeelseid nimetusi ka. Ära unusta valida sihtgrupiks olev riik oma otsingute aluseks.
Näiteks loon ma ripsmepikendusi tootvale kliendile veebilehe sisu, lehe sihtgrupp asub peamiselt USAs. Kui nende konkurendid kasutavad tihti terminit “lash salon”, siis leidsime kiirelt, et inimesed on harjunud kasutama hoopis terminit “lash studio”:

Neid andmeid kinnitavad ka täpsemad numbrid SEMrush märksõnade kontrollis:


Kui ülalpool toodud näites võid näha tooteotsingute kahanemist (tänu praegusele koroonaviiruse situatsioonile ja mis ei ole meie jaoks pikas perspektiivis murettekitav), siis ole tavaolukorras selliste languste osas valvas. Samuti jälgi toote otsitavuse kasve ja langusi aasta lõikes – kuidas on nõudlusega suveperioodidel, jõulude eel ja puhkuste ajal.
Järgmisena võta kasutusse Google Keyword Planner või nagu mina, SEMrush. Esimene on tasuta ja teine tasuline. Kui esimest kasutasin rõõmsast nii kümme aastat tagasi, siis nüüd ma ise sinna ei kipu, ma ei tea kas probleem on minus (mis on tõenäoline :)) aga sealne on mu jaoks liiga segaseks muutunud.
SEMrush on tohutult ülevaatlik ning omab lisaks super tööriistu hilisemaks turundustöö toeks. Ma maksan kuudel, kui seda väga vajan ja pean siis mõnda aega pausi. Märksõnade analüüsiks on neil Keyword Magic Tool, mis annab sulle hulga lisamärksõnu ja küsimusi, mida inimesed sinu poolt analüüsitava teema kohta küsivad. Lisaks annab SEMrush sulle kogu info su konkurentide kohta – milliseid märksõnu nad kasutavad, millised lehed nende veebis hästi toimivad ning isegi infot nende reklaamide sisu kohta.
Vaata videotutvustusi siin: Sinu veebilehe SEO – kodulehe optimeerimine.
Toodete hankimine
Nüüd, kus sa oled oma tooteidees raudkindel, on aeg paika panna tootevarude korraldus.
Neli kõige tavalisemat moodust toodete hankimiseks on:
- Tee need ise
- Lase need toota
- Hulgimüük
- Dropship
Milline nendest võimalustest sulle sobib, oleneb su toote ja sihtgrupi eripäradest. Igal moodusel on omad plussid ja miinused ning valdkonnad, kuhu need paremini sobivad ja kuhu sugugi mitte. Siin läheks nende kõigi lahti analüüsimine pikaks, koostan selleks eraldi postituse.
II. Uuringud ja ettevalmistused

Konkurentsianalüüs
Me puudutasime seda teemat õrnalt juba eelmises osas, kuid nüüd on aeg minna detailsemaks. Sa leidsid oma toote, sa uurisid järele selle potentsiaali ning leidsid ka tarnija. Nüüd on aeg kokku panna üks ülevaatlik äriplaan. Enne aga tee detailne konkurentsianalüüs, et näha, kellega sa võistlema lähed ning kuidas saad sa oma poe unikaalseks muuta ning selle esile tõsta.
Äriplaani kirjutamine
Äriplaan on nii eilne teema… on aasta 2020 arvamus. Nii ja naa. Eriti naa, kui oled jalutamas panka, et oma tulevast e-poodi rahastada. Aga ka sinu jaoks, kes sa vajad pidevat selgust ja kohta, kus näpuga järge ajada. Sulle meeldib olla ette valmistunud.
Sinu äriplaan aitab sul tuua oma ideed ja mõtted kokku ning on oluline vahend kõige tähtsama välja toomiseks, andes uute klientide juurde jõudmiseks lahendusi.
III. E-poe üles seadmine

Pane oma e-poele nimi
Oleme jõudnud teise suure peamurdmiskohani. Mis saab sinu e-poe või brändi nimeks ning millise nime saab su veebilehe domeen?
Sihtgrupp ja ideaalkliendiprofiil
Kellele on su tooted üldse suunatud? Kelle valukohti sa leevendad? Kas need inimesed saavad omale su tooteid lubada? Kellele su toode üldse meeldib ja miks ta valib sinu poe kõigi su konkurentide kõrvalt? Kui sa jõuad brändi kujunduse ja turunduseni, siis mõistad sa veelgi paremini, miks on tohutult oluline, et sa oled oma sihtgrupipõhjalikult läbi analüüsinud ja loonud vajalikud ideaalkliendiprofiilid. Loe lisaks siit:
Logo loomine
Kui oled välja valinud hea ja meeldejääva nime, siis on aeg luua sama meeldejääv, kuid lihtne logo. Siin mängib taas oma rolli see, kui tugevat brändi oled sa praegusel hetkel loomas ja millised on sinu gränd-hüper-super eesmärgid.
Top-professionaalsust püüdes pöördu mõne kogemustega kujundusagentuuri poole ja palu pakkumist. Vali välja 3-5 agentuuri Eestist ja välismaalt, saada neile lühike ülevaade oma eesmärkidest ja visioonidest ning soovi korral lisa oma eelarve. Või oota ära pakkumine (eelnevalt uuri nende hinnapakette ka veebilehtedelt, et end mitte südamerabanduse ohtu seada ning mõlema osapoole aega raisata). PS: mitte alati ei ole logo hind peadpööritav, seega tee see uurimistöö ära.
Kui aga oled kindel omaenda loomingulisuses või sul lihtsalt puudub logo jaoks eelarve, siis on sul kolm võimalust:
- Avad oma julge käega Adobe Illustrator programmi ning hakkad tööle
- Avad CreativeMarket keskkonna ning valid välja logode shablooni, mis sind kõige enam kõnetab. Nüüd teed väriseva käega lahti Adobe Photoshopi või veidi kindlamana lihtsa Canva -ning kohandad ostetud shablooni enda jaoks sobivaks. Jälgi shablooni ostes, et see oleks kas Photoshopi või Canva jaoks. Kõik müüd variandid jätaksin ma vahele. Video – CreativeMarket, loomeinimese kaubamaja.
- Ostad CreativeMarket keskkonnast shablooni ja lased mõnel arvutisõbrast tuttaval kohandada selle enda jaoks ära, loovutades nii 25-30 euri vastutuleku eest tänutäheks.

Loe lisamaterjale selle kohta, kuidas oma e-pood sobivate visuaalidega brändida. Saa teada, millised värvipaletid, fotostiilid ja kirjafondid just sinu ettevõtte jaoks parimad on. Näiteks vajab orgaaniline toode täiesti teist lähenemist, kui selgelt luksustoode. Või vaid naistele suunatud toode vajab väga erinevaid fotosid ja värve, kui näiteks noortele või vaid meestele suunatud kaup. Olulised otsused!
- Stiil ja Kujundus ettevõtjale -minikursus – tee see läbi enne, kui hakkad logo kujundama, sest et see aitab sul leida oma brändile sobiva visuaalse stiili, mis su tegevust kõikjal saatma hakkab.
- Sinu ettevõtte brändikuvandi alused.
SEO tähtsus sinu e-poe tegemise ja haldamise töös
Sa oled peaaegu valmis oma e-poe ehitamisega alustama. Eelnevalt aga õpi selgeks nii palju kui vähegi suudad SEO (otsimootoritele optimeerimine, ehk Google otsingus esimeste sekka tulekuks optimeerimine). Peale Google otsimootori tasub sul omandada teadmisi ka Bing otsingutele optimeerimise kohta – seda eriti, kui su toode on suunatud suurettevõtetele, kus ka tänasel päeval on Microsoft (Explorer) Edge laialdaselt kasutatavaks platvormiks.
- Sinu kodulehe SEO
- SEO ja märksõnade analüüs Etsy poe jaoks – mis toimib sama hästi tavalises e-poes
E-poe loomise planeerimine
Nüüd, kus sa mõistad otsimootoritele optimeerimise tõdesid, saad sa hakata oma e-poodi looma. Nimelt käivad paljud SEO tegevused käsikäes valikutega, mida sul oma e-poodi luues teha tuleb.
Oma e-poe loomine on täiesti võimalik inimese puhul, kes on valmis lõpututeks katsetusteks ja ka tihti ette tulevate vigade puhul neist vaid õppima – ja edasi tegutsema.
Sul on nüüd suur hulk detaile, mille peale mõelda. Soovitan sul kasutusele võtta kas füüsiline või digitaalne märkmik, kuhu paned kirja oma tegevusplaani samm-sammu haaval. Lisaks hakka kasutama füüsilist või digitaalset kalendrit, kuhu sa tegemist ootavad sammud üles märgid – tähtaegadega – ning kõik mis tehtud, rohelise värviga tähistad, silma ja vaimu rõõmustama.
Mina kasutan alati füüsilist märkmikku tegevuste kaardistamiseks ning veebipõhist kalendrit tegevuste täide viimise koordinaatoriks. Jumaldan oma Monday.com keskkonda. See on tasuline ja minu jaoks tasub see ära, kuna kasutan seda ka klientidega ülevaadet hoides. Kui su eelarve lubab, soovitan seda sul igal juhul kasutada – ka teiste oma poe tegevusega kaasnevate ülesannete jaoks.

Ma lisan juurde lingid, mis aitavad sul veebilehe loomisel ette tulevaid ülesandeid täita: alustades domeeni ostmisest ja majutuse tellimisest kuni veebilehe brändimiseni ning tootekirjelduste koostamiseni.
- Videod: kuidas teha kodulehte ja blogi (ka domeeni tellimine)
- Visuaalide mõju turunduses
- Kuidas veebist värve noppida
- Kuidas kirjutada müüvaid tootekirjeldusi
- Fotograafia lühikursus
E-poe platvormid
Suur ja tähtis otsus – millisele platvormile sa oma e-poe ehitad?
- Spetsiaalselt sinu jaoks loodud platvormile
- Valmisloodud e-poodide keskkonda: Shopify, Shoproller, Wix…
- WordPressi platvormile
- Veebikaubamajja: Etsy, Amazon, e-Bay…
Siinne postitus on pühendatud väike-ettevõtjatele, kes soovivad omale eraldiseisvat e-poodi, mille välimuse ja sisu üle ta täielikku kontrolli omab – seega punktid kaks ja kolm.
E-poe ülesehituse planeerimine
Hästi toimiva e-poe tegemine on protsess, milles e-poe ülesehituse ehk struktuuri planeerimine omab olulist rolli. Leia e-poe võimaliku ülesehituse joonised ja juhendid siit: E-poe tegemine 2 – veebipoe ülesehitus.
E-poe platvorm või WordPress?
Kui sul on käsil oma esimese e-poe tegemine, siis soovitan valmis platvormi. Selliste pilvepõhiste e-poe platvormide eelis on eelnevalt valmis loodud tehniline pool ning väga lihtne kujundamise protsess.
Pilvepõhiste e-poe platvormide eelised
ShopRoller (Eesti), Shopify, Wix, Squarespace, 3DCart, BigCommerce… need on suurimad tegijad ja pakuvad kasutajatele laias valikus kujundusi ja lahendusi suurepäraste e-poodide loomiseks.
ShopRolleri e-poe lahendus on idealne eelkõige siis, kui e-pood on suunatud puhtalt Eesti turule. Siin on pangalinkide lisamine lihtsaks tehtud ja suurepärane eestikeelne klienditeenindus tagatud. ShopRolleril on tasuta prooviaeg, seega tasub kindlasti järele katsetamist.
Teised platvormid aga pakuvad suuri kohandamisvõimalusi ning on abiks maailma vallutamisel. Kui ma nüüd peaksin ise midagi valima.. siis arvatavasti Shopify või Squareplace. Olen neid kõige rohkem uurinud ja Shopify puhul oman suurt kasutuskogemust igapäevase töö näol oma kliendile. Squarespace on tuntud oma vingete kujunduste poolest.
Mõlemad platvormid pakuvad nii tasuta kui tasulisi kujundusi, kuid lisaks on võimalik tellida fantastilisi lahendusi kolmandatelt osapooltelt, kes nende platvormide jaoks kujundusi pakuvad. Leiad neid näiteks Envato veebilehelt.
WordPressi eelised
WordPress võiks jääda rohkem kätt harjutanud tegijale, kes peab suurt lugu kohandamisvabadusest, kuid samas ei oska või soovi oma e-poodi täiesti nullist arendada.
WordPressi eelisteks valmis platvormide puhul on TÄIELIK kontroll oma müügikeskkonna üle. Kes, kus ja kuidas selles toimetab, ei ole kellegi teise asi (seni, kui sa mingeid seadusi ei riku oma tegemistega).
WordPress võimaldab piiramatuid kohandamisvõimalusi ja ka veebipoodide kujundusi leidub meeletus valikus – taas suurepäraselt kohandatavad. Leidub tugevaid eCommerce kujundusi, mille loomise käigus saad kogu vajaliku toe nende loojate poolt, näiteks Themify ja Elegant Themes puhul. Need kaks on kohad, kust mina olen aastate jooksul WordPress lehtedele kujundusi ostnud, kuid Google kaudu otsides leiad veel palju erinevaid pakkujaid.
Selle platvormi kasutamine on tasuta, kui kõrvale jätta igakuine või iga-aastane domeeni majutustasu seal, kus sa oma e-poodi majutad.
Milline e-poe lahendus on sinu jaoks sobivaim?
IV. E-poe avamiseks valmistumine

Enne e-poe avamist oled sa täitnud oma veebipoe riiulid toodetega ja lisanud juurde informatiivsed ning haaravad tootekirjeldused. Samuti lisasid sa hinnad.
Kalkulaator! Tootele hinna määramine.
Lisaks on veel mõned olulised toimingud vaja ellu viia:
Maksete vastuvõtumeetodid e-poes
Eestisiseste müükide puhul pangalingid ja Maksekeskuse teenus.
Rahvusvahelistele klientide tarbeks:
Stripe krediitkaartide aktsepteerimiseks.
PayPal maksete vastuvõtt.
Oskad sa lisada veel maksemeetodeid? Ma soovitan ise vaid neid, mida olen proovinud ja mis reaalselt toimivad. Igasugused head vihjed on oodatud kommentaaridesse!
Saatekulud ja saateviisid
Lisaks sisestasid sa saatekulud ja saateviisid. Eelnevalt olid sul tehtud lepingud erinevate logistikafirmadega, et sul oleks mugav postitada pakiautomaatide kaudu ning teada, kuidas ja millal saad sa kullerid pakkidele järele kutsuda. Kui su e-poe saadetiste kogused on piisavalt suured, kaalud sa ehk logistikafirmade poolt pakutavat pakendamise ja saatmise teenust. Omniva ja Itella peaks sellist asja pakkuma.
Ostu-ja tagastustingimused e-poes
Lõpetuseks lisad sa oma e-poe keskkonda ostu-ja tagastusreeglid. Kes maksab tagastuskulud? Kas ja kuidas tagastad maksed? Millal pakud vahetust?
Raamatupidamine, arved ja maksud
Otsi abi Pilvebüroo blogist ja EASi lehelt. Osta omale kogumik Pilvekoolist: E-kaubanduse raamatupidamine ja maksud. Lisainfo maksude ja tolli kohta (vajalik näiteks kauba tellimisel välismaalt) on Maksu- ja tolliameti veebilehel kenasti kirjas ning väga abivalmid on ka Maksuameti telefonile vastavad spetsialistid.
V. Peale e-poe avamist

Leia oma esimesed kliendid
Nüüd, kus sa oled oma e-poe avanud, algab töö turundusega. Kui vastavatud füüsilises poes võiks omanik ka ise mõni aeg leti taga seista ja oma esimesi kliente teenindada, saavad digipoe omanikud teha vaid ühte asja: tuua sisse hästi sihitud veebikülastajaid.
Veebipoe turundamine
Oled oma uude rolli sisse elanud ja esimesed müügilt edukalt läbi viinud. Nüüd on aeg keskenduda ja tõsiselt tööle hakata. Järgnevad postitused näitavad sulle tee kätte.
Too liiklust läbi sotsiaalmeedia
- Kuidas Pinterestis turundada?
- Kodulehekoolitused.ee – Kuidas Instagramis turundada?
- Videoturundus.ee – Kuidas YouTubes turundada?
- Kodulehekoolitused.ee – Kuidas turundada Facebookis?
- Milos.ee – Tasuta turundus Facebookis ja Instagramis
Optimeeri suuremale hulgale müükidele
- Äripäev – 22 strateegiat, kuidas tõsta veebipoe müüki
- Kaubandus.ee – Kuidas kasvatada e-poe müüki
- Dreamglow – Kuidas e-pood paremini müüma panna
Tunne oma numbreid
Mida parem ülevaade sul on selle kohta, et kes, miks ja kuidas u veebilehel käib ning milliseid tooteid kuidas “koheldakse”, seda paremini oskad oma e-poodi kohendada järjest kasutajasõbralikumaks ja müüvamaks.
See väike juhend on vaid algus
Oma e-poe äri üles ehitamine on nii põnevust pakkuv kui ka väljakutseid toov. Sa saad ülaltooduga samm-sammult liikudes hakkama. Oma e-poe loomine võib kujuneda kiireks ja libedaks, või hoopis künklikuks ja aju tossama panevaks, kuid sa saad sellega hakkama.
Ma loodan omalt poolt, et siinne pakub sulle varasemast tunduvalt suuremat ülevaatlikkust ja selgust. Hakka lihtsalt pihta ja naudi protsessi ning tulemusi.