Kodus töötamise võimalused
Kuidas teenida raha internetis? Lisaks, kuidas kodus raha teenida? Täiendatud 31. mail 2020.
Veebipõhine ettevõtlus on alati paljude inimeste jaoks atraktiivse väljakutsena tundunud, kuid arvestades tänast olukorda maailmas seoses viirusepuhanguga, on selline tööots muutunud suurele osale inimkonnast lausa hädavajalikuks. Ei leidu paremat aega oma ideede testimiseks, kui praegu, keset koroonaviiruse isolatsiooni, kus inimesed istuvad ninapidi arvutites 24/7.
Olen ka varasemalt toonud esile erinevaid veebipõhiseid rahateenimise võimalusi (näiteks 10 põhjust digitoodete müügiks ja 10 moodust, kuidas kodus raha teenida), kuid lisan täna neid juurde. Aga ma ei luba mitte mingit üleöö rahavoolu, veebis etableerumine võtab aega ja sellel on omajagu väljakutseid. Aga – kui sa nüüd alustad, siis on võimalus õnnestumiseks palju suurem, kui kohe käega lüües.
- Võib-olla on sul juba olemas ettevõte, mis on puhtalt füüsilises maailmas toiminud ning nüüd tunned sa vajadust viia oma tooted ka internetti?
- Võib-olla oled sa inimene, kellel on ettevõtlusmõtted kaua peas keerelnud, kuid palgatöö ei ole andnud aega esimese sammu astumiseks?
- Võib-olla oled sa keegi, kes nüüd on valmis õppima kõike mis võimalik veebipõhise ettevõtluse ja turunduse kohta, et tulevikus asukohavaba äri luua?
Igal juhul ootab sind ees hulk kaardistamist, analüüse ja mõtteainet – ning pikki hubaseid õhtuid arvuti taga.
Töö kodus: kas igaüks saab internetis raha teenida?
Millegipärast on levinud arvamus, et interneti teel raha teenimine on kas tohutult raske ja see vajab suurt kogemustepagasit – või siis hoopis nii lihtne, et sellega tegelevad vaid laiskvorstid, kes loodavad üleöö miljonäriks saada ning ei viitsi “päris” tööd teha. Mitte kumbki neist arvamustest ei vasta tõele.
Tõde on, et igaüks võib oma oskused veebis sissetulekut panna teenima, kuid eesmärkideni jõudmine nõuab keskendumist, järjekindlust ja tahtejõudu. Ning üsna palju järjepidevat õppimist, kuna vaja läheb mitmekülgseid teadmisi veebiturunduse ja klienditeeninduse kohta.
Lisaks üks väga tähtis oskus, kui sa vähegi rahvusvahelise turu jaoks avatud tahad olla (ja siin on võimalused õnnestumiseks piiritult suuremad) – sa pead oskama inglise keelt. Aga ka hispaania-, saksa-, portugali-, itaalia-, või isegi mõne skandinaaviamaa keele hea oskus on suureks- suureks abiks. Vene keel? Miks mitte!
Peale selle, et võõrkeele abil rahvusvahelisi kliente leida, vajad seda ka enda järjepidevaks arendamiseks. Nagu eelpool mainitud, tuleb sul veel palju õppida. Kuigi ka eesti keeles leidub kenas koguses õppematerjale, on mitmekülgsus suure väärtusega ning mujal maailmas avaldatud materjalidega tutvumine avardab silmaringi ja annab uusi ideid juurde.
Lähikuudel kodus isolatsioonis olles on sul vähemalt õhtud ja nädalavahetused vabad, toidukraami toob sulle koju kuller, sünnipäevapidusid ei toimu ja kontserte ka mitte. Nüüd on aeg teleka asemel keeleõppesse süveneda, poole aastaga saab uue keele alused kenasti kätte ja aasta lõpuks saad kirjutatust aru, kui mitte enamgi veel.
Ma mõistan ise kuute võõrkeelt ja lisaks sellele olen aasta jooksul vahelduva regulaarsusega korea keelt õppinud. Oskan lugeda ja saan kõnekeelest osaliselt aru, sõnavara on väga väike veel, aga küll mu tahtejõud mind sihile viib. Nii ka sind. Sest et praegune kriis maailma majanduses ei jää kindlasti viimaseks. Tasub olla kõigeks valmis ja uued uksed avatuna hoida.
Nüüd aga toon sinuni rea ideid, mis annavad sulle inspiratsiooni kas kodus lisatöö tegemiseks või lausa terve elustiili muutmiseks:
1. Käsitöö müük internetis
Siinsele veebilehele kohaselt alustan siinset nimekirja loomeinimestele mõeldes. Oled sa mees või naine, pensionär või gümnaasiumiõpilane – kui sul on kuldsed käed mingis kindlas valdkonnas, on sul suured võimalused oma hobiga raha teenimiseks. Internetis saad sa müüa oma kunsti, ehteid, mööblit, koerakuute, kudumeid, keraamikat ja veel lõputult palju erinevaid käsitöötooteid.
Esimene asi, mis sul paika tuleb panna on see, kas sa müüd oma tooteid vaid Eesti piires, või ka välismaale.
Igal juhul soovitan teha omale veebilehe, kus sa endast ja oma toodetest lähemalt räägid ning Eesti-sisese müügi puhul ka e-poe lood:
Kuidas teha veebilehte ja blogi
Shopify ja ShopRoller – spetsiaalsed platvormid e-poe jaoks.
Kui sul on kindel soov oma tooteid ka välismaale müüa (ilma vahendajate ja edasimüüjate abita), siis on Etsy pood sulle kindla peale minekuks. Loe käsitöö müügist Etsi poes lähemalt siit, kus mul on kokku pandud terve rida juhendeid Etsy poe loomise ja pidamise kohta:
Internetis käsitöö müügi eelised
- Pühenda oma käsitöö müügile nii palju või vähe aega, kui sa ise tahad. Sa võid ise valida, kui suureks sa soovid kasvada.
- Loo oma tooteid siis, kui sul on selleks põhitöö kõrvalt aega, või tee sellest enda jaoks täiskohaga töö. Just nii, nagu sulle sobib.
- Pane oma kirg sissetulekut teenima. Armastus oma töö vastu on see, mis paneb rattad käima ning aitab raskeid aegu ületada.
2. Loo oma nishitoode
Kui sa avastad võimaluse mingis kindas valdkonnas, siis võib sellest saada sinu edukas äriidee. Kindlale valdkonnale keskendunud tooted teenindavad unikaalset sihtgruppi ja spetsiifilist kogukonda.
Nishid võivad baseeruda hinnatasemel, geograafilisel piirkonnal, demograafial, väärtustel, toote eripäradel ja paljul muul. Seega võib nishi alla kuuluda ükskõik, mis on piisavalt spetsiifiline, et olla sihitud väikesele potentsiaalsetest klientidest grupile. Näiteks:
- Teadlikud kliendid: vegan, öko-tooted ja brändid, taaskasutus jne.
- Lemmikloomade omanikud: luksuslikud kaelarihmad, padjad kassidele, kuudid hundikoertele jne.
- Kaugtöötajad: millist toodet või teenust saad sa pakkuda inimestele, kes ei ole traditsioonilised kontoritöötajad, vaid teevad oma töö kodukontorist või co-working keskkonnast?
Oma nishitoote eelised
- Nishitooted on unikaalsed ja seega pakuvad need inimestele põnevust. Kui sul veab, siis saad lausa meediasse intervjuusid andma ja oma tooteid tutvustama.
- Kuigi kitsa valdkonnatoote pakkumine võib tunduda hirmuäratavana, on sellise toote turundus tegelikkuses kiirem ja lihtsam, kui palju laiemale sihtgrupile mõeldud tooted. Sul on vaja suhelda väga kindlat tüüpi sihtgrupiga, kes jagavad ühist huvi ning kes koguneb kindlatesse kogukondadesse. Nii saad oma turundussõnumi edastada selgemalt ja kiiremini.
3. Hakka freelance kirjutajaks, kujundajaks või arendajaks
Kirjutajad, arendajad ja graafilised disainerid saavad oma talendi ettevõtluseks pöörata sellega internetis raha teenida. Või oled sa videograaf, fotograaf või teed mõnd muud loomingulist digitööd. Olles freelancer – või vabakutseline – saad sa oma oskused panna tööle nii, et sa aitad inimesi üle terve maailma (samal ajal ise raha teenides).
Vabakutselisena ei pea sa end siduma kuudepikkuste lepingutega, mis su vaba aega piiravad. Sa võid võtta töösse väikeseid otsi, mis su kalendrisse ära mahuvad.
Kui sa soovid pakkuda teenust läbi tellimuste, siis on sinu jaoks sobivateks platvormideks Upwork ja Fiverr.
Kui sa soovid teha tööd eelnevalt valmis ja need müüki panna, kust neid siis igal ajal osta saab, sobib sulle CreativeMarket.

Fiverr loodi algselt platvormiks, kus sai pakkuda viis dollarit maksvaid teenuseid. Ajaga on hinnad aga paindlikumaks läinud ja nende suurused on seinast seina.
Sul on aga igal ajal võimalik üles seada ka täiesti enda pood, kus sa oma digitooted müüki saad panna. Shopify, WordPressis kasutatav WooCommerce ja teised platvormid, mis digitooteid toetavad, on mugavad kasutada ja näiteks Eesti-keskse sihtgrupi jaoks ideaalsed.
Miks võiksid olla vabakutseline?
- Kui sa oled vabakutseline, siis sa saad ise valida, milliste projektidega sa soovid tööd teha ning saad sättida endale sobiva tööaja ja -asukoha.
- Teenida oma talente töösse pannes raha on suurepärane tunne – teed sa seda tööd lisasissetuleku nimel või täiskohaga tööna.
- Kui sa oled kirjutamises, kujunduses, arenduses või videograafias alles alustamas, siis on see moodus suurepäraseks võimaluseks reaalse tööga portfoolio loomisel. Hiljem saad sa soovi korral oma portfoolio mõnda põnevasse agentuuri kandideerides ette näidata.
On digitooteid, mida saad ka Etsy poes müüa: Kuidas Etsy poes digitooteid müüa
4. Avalda oma e-raamat
Vali ise, millist tüüpi raamatu kirjutamine ja avaldamine sinu jaoks sobivaim on: romaan, eneseabiraamat, mõni erialane juhend või lasteraamat. Tänapäeval on e-raamatute kujundamine muudetud imelihtsaks ja nende müügiks sobivaid platvorme leidub palju, näiteks Sellfy, Shopify või su enda WordPressi leht. Sa võid oma e-raamatu avaldada ka rakendusega Digital Downloads app, mis annab klientidele võimaluse raamatu lasta välja printida teenustega, nagu Blurb ja CreateSpace.
Raamatute müük internetis:
- Sa saad nüüd kirjutada nii palju, kui süda kutsub – eesmärgiga selle eest raha teenida! Ise omaenda raamatuid avaldades saad need kõige kiiremini potentsiaalsete lugejateni toimetada.
- E-raamatud on suurepäraseks passiivse sissetuleku allikaks – teed toote ühe korra valmis ning saad seda müüa kümneid, sadu ja enamgi kordi.
- Füüsiliste raamatute puhul teevad Blurb ja CreateSpace sinu eest printimise ja saatmise ise ära.
- Sa saad kirjutada siis, kui oled “voolus” ja seal, kus su meel kõige paremini on inspireeritud. Kirjutamine on su kirg ning sa saad teenida raha tööga, mida sa naudid.
5. Hakka blogima
Blogimine on olnud aktuaalne juba üle kümne aasta. Algusaastatel oli blogimise eesmärgiks pigem virtuaalne päevikupidamine ja isiklike mõtete ja tegemiste avaldamine. Kuid nüüdseks on blogimisest saanud tohutu tähtsusega turundusvahend ja lausa rahateenimise kanal.
Blogi kaudu raha teenimise võimalusi on meeletult palju ja kõiki neid võimalusi saab omavahel kombineerida. Nii saab üks blogi tuua raha sisse mitmel erineval moel. Siin on mõned näited, kuidas blogimine saab sissetulekut tuua.
- Füüsiliste toodete müük
- Sponsoreeritud postitused
- Affiliate turundus
- Reklaamid
- Partnerlusprojektid
- Sisuturundus
- E-raamatute müük
- Veebikoolituste müük
- Tasuline liikmesleht
- Podcasts
Kuigi tänasel päeval on blogi alustamine ääretult lihtne, siis selle kaudu raha teenimine pakub suuremat väljakutset. Ainuüksi blogimine ise raha sisse ei too, sa vajad kindlat strateegiat, mis sinu blogiga töötab.
Tegelikkuses ei vaja sa tohutult palju lugejaid selleks, et sissetulekut teenima hakata. Kindlasti on suur osatähtsus valdkonnal, mille sa valid, kuid mitte ainult. Inimesed teevad raha, blogides väga erinevatel teemadel – leidub orhideeblogisid, habemeblogisid, kassiblogisid, klaveriblogisid, shokolaadiblogisid, gaasiblogisid ja kõike, mis nende teemade vahele mahuvad.
Mida sa vajad, on teadmine, milliseid numbreid sa vajad selleks, et su blogi sissetulekuallikaks pööramise strateegia õnnestuks ja sinu järjekindlus.
Eduka blogi võtmeks on lojaalse publiku kogumine. Kui sa oled lugejale keskendunud, siis ehitad sa üles kogukonna, kes sind usaldavad. Ja kui sa oled võitnud usalduse, saad sa hakata ka käivet looma.
Blogimise eelised
- Blogidel on piiramatu kasvupotentsiaal. Sa võid laieneda affiliate turundusse, e-kaubandusse, kursuseid pakkuda, põhimõtteliselt igasse veebipõhisesse ärisse. Mõned blogid toovad sissetulekut ka läbi tasulise sisu.
- Blogi on pika perspektiiviga ala. Üleöö tekkivad tulemused on väga harv nähtus, kuid pikas plaanis on blogimine väga tasuv. Sinu blogi on internetis igavesti – või kuni sa selle kustutad.
- Blogi laseb sul kirjutamises kätt harjutada – see oskus on ettevõtluses ja suhetes väga oluline. Kui sa kirjutad inglise keeles, kasuta teenuseid nagu Grammarly või Hemmingway, et oma kirjatükkide sisu maksimumi viia.
Et sul oleks oma blogiga lihtsam alustada, vaata läbi siinne kogumik, mis annab sulle kõik vajalikud oskused blogi loomiseks:
6. Hakka virtuaalseks assistendiks
Oled sa eriliselt hea planeerija ja su tööstiil on alati hästi organiseeritud? Oled sa väga hea inglise keele oskusega? Või oskad sa hästi mõnd teist kaalukat võõrkeelt? Kui jah, siis oled sa valmis alustama karjääri virtuaalse assistendina (VA).
VA aitab ettevõtjaid, firmasid ja juhte erinevate ülesannetega, mis on seotud nende isikliku- ja tööeluga. Ülesanded võivad varieeruda erineva info kogumisest ja andmesisestustöödest kuni nõupidamiste planeerimise ja turundustöödeni. Kõik toimingud viiakse läbi interneti kaudu, ükskõik millisest maailmanurgast.
Tänapäeval leidub suurel hulgal ühe-mehe-ettevõtteid, kus omanik peab tegelema absoluutselt kõigega – toodete loomisest kuni reklaamipindade rentimiseni. Samuti on suuremate ettevõtete managerid ja juhid lootuselt suure töökoormuse all kannatamas. Või näiteks üksikvanemad, kes näevad vaeva kodu ja töö vahel tasakaalu saavutamisega. Kõigil neil on ühine nimetaja – nad vajavad virtuaalset assistenti, kes võtaks üle tegemised, mis nende inimeste produktiivsust ja tasakaalu takistavad.
Miks võiksid hakata VAks?
- Tööta oma ideaalkliendile. Kuigi sa päris alguses ei oska klientide osas parimaid valikuid teha, siis ajaga tabad kiirelt ära, millist tüüpi inimesega sul koostöö sujub ja kellega mitte.
- Suhtled inimestega üle terve maailma. Kõik mida sa vajad, on internetiühendus ja töö tegemiseks vajalik aeg. Ja keeleoskus ning kiire mõtlemine.
- Kasvata oma äri VAdest koosnevaks võrgustikuks. Mida suuremad kliendid sul on või mida rohkem sul neid tekib, seda kiiremaks su tööpäevad lähevad, kuni vajad ise lisakäsi. Siis on aeg võtta tööle inimesi, kelle sa koolitad samasugusteks superstar VAdeks nagu sa ise oled, teenides kasumit.
- Saad välja töötada oma stiili. Sinuga hakkavad ühendust võtma just need inimesed, kellele sinu tööstiil ja mõtteviis sobivad ja nii saad tegutseda suurepärases tööõhkkonnas.
11. Ehita rakendusi ja veebilehti
Kui sul on tehnilist taipu, siis võta vajalikud kursused koodikirjutamises ning hakka ehitama rakendusi – mobiiliäppe, veebiäppe. Või veebilehti ja valmiskujundusi.
Näiteks saad ehitada kohandatud Shopify theme kujunduse ja müüa seda e-poodnikele, kes otsivad taskukohast, kuid unikaalset veebilehe kujundust. Või siis tööta otse koos klientidega, kellele lood veebilehti või rakendusi, mis lähtuvad nende täpsetest vajadustest.
Miks võiksid ehitada rakendusi ja veebilehti?
- Vajadus veebilehtede ja rakenduste järele kasvab pidevalt.
- Veebis leidub piiritult palju platvorme ja süsteeme, millega töötada. Kui sul tekib tahtmine millegi erineva järele, saad õppida tundma järgmiseid platvorme ja neile üle minna.
12. Tegele affiliate – turundusega
Affiliate-turundus kujutab endast komisjonitasul põhinevat soovitusturundust. Proovi ära toode või teenus, mis pakub affiliate tasu ja kui vastav toode või teenus sulle meeldib, siis hakka seda edasi soovitama ning teeni iga uue tellija pealt komisjonitasu. Vali affiliate programme, mis sobivad su huvide, isikliku brändi ja sihtgrupiga.
Kui oled välja valinud tooted ja platvormid, kelle teenuseid sa soovitada tahad, tuleb sul nende lehtedel end affiliatena registreerida. Kui sind heaks kiidetakse (mõni platvorm on avatud kõigile, mõned aga on väga valivad), siis saad just sinule mõeldud lingi, mis suunab lingile vajutaja vastava platvormi lehele. Kui see inimene sealt kohe või teatud aja jooksul midagi tellib, teenid sa tasu.
Reeglid varieeruvad tugevalt, mõni platvorm annab lingile vajutajatele terve aasta ostu tegemiseks, mille kaudu sa raha teenid, mõne puhul on aega vaid paar kuud.
Kui oled end mõne platvormi affiliateks registreerinud ja oma lingi kätte saanud, tuleb sul seda jagama hakata. Loo postitusi sotsiaalmeedias, blogipostitusi, uudiskirju ja muud sisu, kus sa vastava platvormi kasusid selgitad. Näiteks olen suure CreativeMarketi fännina ja samas selle affiliatena seda platvormi rõõmsalt ka siinsele lugejaskonnale soovitanud, ise aegajalt tänu sellele natuke tasu teenides.
Ka Amazonil on oma affilate- ehk partnerlusprogramm, millega saad sealseid tooteid soovitada.
Tavaliselt leiad sa registreerumiseks vajaliku lehe platvormide jalusest või siis lihtsalt googeldades, näiteks “creative market affiliate”, “amazon affiliate” või ükskõik, millise teise tasulise teenuse või lehe affiliate. Kirjutasin affiliate turundusest läbi blogimise ka siin:
Affiliate turunduse eelised
- See on võrdlemisi lihtne: Sa tõenäoliselt reklaamid juba praegu tooteid ja teenuseid, mida sa kasutad (näiteks siin räägin palju Etsy ja Shopify teenustest, võiksin ka nende partnerlusprogrammidega liituda).
- Affiliate-turundus on heaks passiivse sissetuleku kanaliks. Mõni platvorm maksab sulle iga uue kliendi eest lausa mitusada või mitu tuhat eurot, tavapärasem on küll väiksem tasu, aga suurema hulga uute ostjatega.
13. Paku veebikoolitusi
Läbi veebi õpetamine ei nõua erilisi investeeringuid ja see annab passiivset sissetulekut. Sa pead omama häid teadmisi kindlas valdkonnas ja oskama neid edastada teistele inimestele. Kõik, mida selleks teha on vaja, on videomaterjali või kirjaliku materjali kokku panemine ja selle üles laadimine sobival platvormil.
Arvesta sellega, et ühe veebikoolituse loomine võib võtta aega ning hoolikas planeerimine on vajalik. Kuid see on su enda valik, kui mahukas su materjalide hulk on. Minu soovitus on mitte üle pingutada, inimestel ei ole aega ega tahtmist närida läbi sadade peatükkide ja tundide kaupa videopeatükke vaadata. Ole konkreetne, selge ja kiire.
Oma esimest veebikoolitust kokku pannes tee läbi ajurünnak ja vali teema, mida sa valdad piisavalt, et seda nullist õpetada. Parimaks lahenduseks on sinu võimaliku praeguse tegevusala koolituseks ümber vormimine. Nii muudad oma oskustel baseeruva sissetuleku kanali kahekordseks.
Tehnilisest poolest rääkides, lihtsaimad platvormid veebikoolituste pakkumiseks on Thinkific (kasutan ise), Kajabi (veidi kallis, kuid see-eest tõesti mitmekülgne ja võimas), Teachable (kuigi olen näinud, et paljud selle kasutajad on tihti hädas) ja olen avastanud ka Simplero, kuid mulle ei istu nende hinnatase.

Oma koolitusvideote salvestamiseks vajad (veebi)kaamerat, mikrofoni ja arvutit. Kui soovid teha ekraanivideoid, siis meeldib mulle Snagit, kuid ka ScreenFlow ning Screencast-O-Matic.
Videode lõikamiseks pakub programme Camtasia, Adobe Premiere Pro ja mitmed teised. Olen katsetanud ka tasuta programme, kuid kiirelt kiini jäänud mugavuste ja võimaluste puuduse tõttu. Seetõttu soovitan katsetada tasuta prooviaja jooksul mõnd tasulist platvormi – ja säästa seega tuhandeid ajurakke ja närve.
Veebikursuste eelised
- Kui oled ühe veebikursuse valmis teinud ja müügiks üles seadnud, oled sa kogu tootmise osa ära teinud. Üle jääb vaid turundus ja reklaam, soovitamised ja klientide ligi tõmbamine. Võid seda toodet müüa üle ja üle ilma, et see lisatööd vajaks.
- Kellegi teise õpetamine valdkonnas, mida sa ise hästi tunned, annab hea enesetunde. Kuigi raha teenimine peaks jääma põhiliseks eesmärgiks, sest et muidu lähed sa pankrotti ja ei saa kedagi õpetada, on teiste aitamine ja kohati lausa elude paremaks muutmine tõsiselt nauditav tegevus.
14. Tellimuskarbid
Nüüd üks natuke ebatavaline mõte. Tellimuskarpide populaarsus on maailmas tohutult kasvanud, enamasti rahvusvahelisel tasemel, kuid olen juba aastaid tagasi märganud edukaid ärimudeleid näiteks Taani-siseselt, rääkimata Suur-Britanniast ja Aasia riikidest.
Tellimuskarbid on temaatilised pakid, mis sisaldavad erinevaid, samasse valdkonda kuuluvaid tooteid. Selliseid karpe või lausa kaste leidub absoluutsel igas võimalikus valdkonnas. Taanis tellisin juba 15 aastat tagasi iganädalast puu- ja juurviljakasti, mis mulle kuutasu eest ukse taha toimetati. Hetkel on väga populaarsed kosmeetikakarbid, mida saab tellida Jaapanist, Koreast, USAst, Inglismaalt… Samuti mänguasjakastid nagu näiteks Pusheen Box (minu lapse unistus), snäkikarbid Jaapanist: Bokksu, raseerijad Taanis (Barberklingen), lasteraamatute pakid, käepaelade pakid (Pura Vida Bracelets), lõngapakid (KnitCrate) ja lõputult teisi variante.

Inimesed on muutunud teadlikuks sellest, kui palju aega nad säästavad taoliste igakuiste tellimustega ning lisaks kaasneb põnevusmoment karbi sisu suhtes – tihti on see üllatuseks.
Ma kujutan ette, et Eestis võiks põnevust pakkuda teekarbid, vürtsikarbid, raamatukarbid, meigikarbid, ehtekarbid…midagi veel? Lisa kommentaari!
Tellimuskarpide eelised
- See on hea hooajaline äri. Tellimuskarbid on populaarseks valikuks neile, kes soovivad lähedasele põnevat kingitust teha. Seega, kui sa eelistad turundustööle keskenduda vaid näiteks pool aastat, siis on see valdkond sulle sobiv.
- Tellimuskastid on kasvav valdkond. Inimesed käivad eelistavad tellida internetist, viimase aja trendina võimalikult vähe aega veebis ringi surfates.
- Sa ei pea arendama omaenda tooteid Selle asemel saad kasutada end tõestanud, edukaid tooteid ja need lihtsalt kenasse pakendisse panna.
15. Müü oma fotosid ja videoid
Praegusel hetkel, kus nii blogid kui lõputul muul hulgal digitaalseid projekte vajavad pidevalt uut fotomaterjali (ja videoid), on jätkuv nõudlus fotode järele. Leidub suurel hulgal tasuta fotopankasid, kuid sealt ei saa spetsiifilisi pilte, või siis on head pildid juba massiliselt üle kasutatud.
Töötasin alles hiljuti ühe projektiga, kus vajasin pilte ligi sajast ravimtaimest üle terve maailma. Mul olid nende ladinakeelsed nimetused ja see oli ka kõik. Tasuta fotopankadest sain kätte umbes 20% vajaminevatest piltidest – suure enamus peale seda, kui olin välja uurinud taimede rahvakeelsed nimetused ja siis korduvalt faktikontrolli teinud, et tegemist on ikka õige taimega. Seega pidin leidma paremaid alternatiive – ning sain tasulistest fotopankadest kõik vajaminevad fotod, suure enamuse ladinakeelse nimega otsides. Leidsin need peamiselt Canva fotopangast.
Fotod on nagu iga teine toode ning selleks, et oma fotograafiat edukalt müüa, vajad sa klientuuri, kes tahavad või vajavad neid. Alusta analüüsiga: milline fotostiil sulle kõige rohkem põnevust pakub, oled sa valmis tegelema maastikufotograafiaga, portreedega, lemmikloomadega? On su fotostiil pigem sünge ja tume, või on see haldjalik ja helge? Pakud sa makropilte või fine art fotograafiat?
Kes on su sihtgrupp ja millised on nende inimeste vajadused? Haute Stock asutaja oli väsinud sellest, et oli võimatu leida stiilseid fotosid naisettevõtjatele ja nii täitis ta oma tootega just selle valukoha. Olen veebis kohanud ka veebilehti, mis pakuvad fantastilisi fotosid sisekujunduses kasutamiseks.
Kui sa oled oma nishi leidnud, siis on aeg hakata tooteid müüki panema ja samal ajal sotsiaalmeedias järgijaskonda üles ehitama. Fotode müüki proovi platvormidel, nagu näiteks Adobe Stock, Shutterstock, ja TourPhotos. Jälgi, milline fotostiil ja -teema kõige paremini toimib ja inimestele huvi pakub. Pane sarnaseid pilte ka oma Instagrami seinale ning Pinteresti. Mis su järgijaskonnale kõige rohkem põnevust pakub?
Fotode ja videoklippide müügi eelised
- Sa teenid oma hobiga raha. Mida kirglikum sa fotograafia suhtes oled, seda paremini sa oskad neid ka müüa.
- Fotode müük pakub passiivset sissetulekut. Laadid pildi üles ühe korra ja saad seda müüa lõputu arv kordi.
- Vajadus uue ja värske fotomaterjali järgi ei vaibu niipea. Sinu ülesandeks jääb pakkuda kvaliteetset ja unikaalset toodet.
16. Müü oma teenuseid
Siinne punkt võib tunduda sarnane vabakutselise teenusega, kuid pean siin siiski silmas pikaajalisemaid lepinguid. Järjest suurem hulk inimesi pakub kas siis asukohavabalt või osalise ajaga kontoris käies kuni paariaastase lepinguga teenuseid, nagu turundajana, SEO spetsialistina, analüütikuna, sisuturundajana, andmesisestajana, raamatupidajana jmt.
Selline meetod läbi veebi raha teenimiseks on populaarsuselt teisel kohal, peale e-kaubandust. Näiteks USAs arvatakse, et 2020 aastal pakub oma teenust 64,8 miljonit inimest. Peale COVID19 puhangut võime vaid eeldada selle numbri jõulist kasvu, ka terves ülejäänud maailmas.
Mõtle järgi, milles sa tugev oled. Ehk on sul tugevad võõrkeeleoskused – siis on su võimalused tunduvalt laiemad, kuid ka Eestis leidub ettevõtteid, kes on nõus taolisi lepinguid sõlmima, või lausa eelistavad seda täiskohaga töölepingu asemel.
Tõenäoliselt tead sa, mis su tugevused on ja milliseid oskuseid sa omad. Kui tunned end siiski ebakindlana, õpi juurde! Läbi mõned head kursused (ei pea olema kõige kallimad, aga võimalikult värsked – soovitan väga Peep Laja poolt loodus Conversion XL platvormi koolitusi), kuni oled vastavas valdkonnas enesekindel. Nüüd hakka vett katsuma, korja kogemusi Upwork, Fiverr või teiste freelancer platvormide abil. Liitu vastava valdkonna Facebooki rahvusvaheliste gruppidega.
Kas sa vajad oma veebilehte? See ei tee kindlasti liiga, kuigi üks korralik LinkedIn profiil toimib isegi paremini. Pane sinna kirja oma oskused, huvid, kogemused. Korja ka tagasisidet inimestelt, kelle heaks oled eelnevalt töötanud.
Teenuse pakkumise eelised
- Sul on vabadus valida oma kliendid ise selle järgi, kuidas teie professionaalsed ootused klapivad ning omavaheline energia sobib.
- Sa saad ise valida hinnataseme, mille piirides sa tööd oled valmis tegema.
- Saad valida kliente selle järgi, kas nad eeldavad su kohalolekut kontoris või soovivad, et töötad nende heaks eemalt, 100% veebipõhiselt.
17. Kunsti müük internetis
Kunsti müük internetis on populaarne moodus raha teenimiseks. See on oma hobi sissetulekuks pööramine ja eriti toimiv siis, kui kombineerid selle printimisvõimaluse pakkumisega. Kanna oma illustratsioon füüsilisele tootele, näiteks t-särgile või kohvitassile ning ehita oma toodetega üles e-pood. Või pane oma tooted müüki Etsy poes (lisaks e-poele).
Võid oma kunstile luua ka veebipõhise galerii ja kogu sotsiaalmeediasse piilukaid postitades järgijaid. Alustava kunstnikuna tee vahel kiireid kampaaniaid, pakkudes personaalset kunsti väikese tasu vastu. Nii saad sa kätt harjutada ja aegamööda kogemusi kogudes laieneda ning publikumi koguda, samal ajal lisaraha teenides.
Talendikad kunstnikud saavad kombineerida oma kunsti teenusega, kus nad pakuvad illustratsioone tellimustööna. Nii ettevõtted kui näiteks blogijad otsivad tellimustöid võtvaid kunstnikke Etsy ja Fiverr keskkondadest.
Eelnevalt valmis tehtud ja puhtalt digitaalseid illustratsioone saad sa muuhulgas müüa ka CreativeMarket keskkonnas, loomulikult ka Etsy poes ja omaenda e-poes. Kunsti müük läbi interneti on tehtud tõeliselt lihtsaks.

Minu kauaaegne lemmik on Kerrie Hess – austraallannast kunstnik, kes palju aastaid Pariisis elas ja sealseid luksusbrände oma illustratsioonidega rõõmustas. Tal on oma veebipood, kus müüb enda kunsti vaid piiratud koguses, kuid eelmisel aastal astus ta sammu edasi, kombineerides kunsti müügi ja teenused kunstnikuna hoopis veebikoolitusega:

Miks sa võiksid internetis kunsti müüa?
- Sa teenid oma hobiga sissetulekut – parim elustiil, mida püüda!
- Sa võid ise valida, kas pakud müügiks juba valmis loodud kunsti või võtad vastu tellimustöid. Või kombineerid mõlemad.
- Sa saad end rahulikult üles töötada, kui oled alles algaja.
18. Testi veebilehti
See väike lisatöö kodus annab sulle meeldiva taskuraha pisiluksuseks, nagu mõni hea uus raamat või tore elamus tervele perele. Igal juhul on see töö, mis suurt raha sisse ei too, kuid tasub proovimist.
Sinu ülesandeks on veebilehtede testimine. Leidub hulgaliselt ettevõtteid, kes vajavad oma uue veebilehe arenduse käigus objektiivset tagasisidet ja kasutajasõbralikkuse kontrolli. Platvormid nagu UserTesting maksavad $10 iga 20-minutilise testi eest. Mida sa tegema pead, on katsetama sulle ette antud veebilehe funktsioone ja oma muljed samal ajal jooksvalt salvestama.
Sinu inglise keel peab olema heal tasemel. Kui sa korralikult googeldad, võid selliseid platvorme ka teistes keeltes leida. Kusjuures olen seda ka eesti keeles teinud, kuid tuttavast veebiarendajale ja mõne kinkekaardi eest.
Miks sa võiksid olla veebilehe testija?
- Sul on täielik kontroll selle üle, millal sa seda tööd teed.
- See on lihtne töö, mis annab arvestatava taskuraha. Tegelikkuses päris mitu õhtusööki tervele perele.
- Sa saad korjata oma veebilehe tarvis palju ideid ja õppida professionaalidelt.
19. Ava oma veebipood
Veebipoodi võid pidada oma kodust või rentida selleks spetsiaalsed ruumid. Keskkonna üles seadmine on tänapäeval igaühe jaoks tehtav, leidub hulgaliselt platvorme, kus kõik vajalik juba olemas on. Kaks populaarsemat e-poe platvormi on:
- ShopRoller põhiliselt kodumaise sihtgrupi jaoks.
- Shopify rahvusvaheliseks äriks.
Veebipoe avamine ei ole muidugi päris niisama lihtne. Selleks on mul juhendav e-raamat “Kuidas teha e-poodi”. Tee see väike investeering ning saa teada, kuidas luua, avada ja kasvatada oma veebipoodi:
20. Ava oma dropshipping pood
Dropshipping toimib järgmiselt:
- Klient tellib sinu e-poest toote ja maksab selle eest.
- Sina edastad tellimuse samale tootele suurele hulgimüüjale, kelle ladu asub tüüpiliselt Hiinas, Prantsusmaal, Hispaanias, Venemaal või USAs (aga ka mujal).
- Hulgimüüja saadab toote otse sinu poest tellinud kliendile.
Nagu arvata võisid, maksad sina hulgimüüjale toote väiksema summa kui see, mille klient sulle maksab.
Miinuspooleks on pikem tarneaeg, kui Eestis harjumuspärane.
Tegin oma tütrele nädalaga valmis poe https://waytostyling.com/, see peaks oma lihtsuses talle jõukohane olema pidada (koos minu toega).
Plusspooled:
- Puudub vajadus oma laoseisu investeemise järele.
- Puudub risk läbi müümata kaupadega hätta jääda.
- Puudub vajadus palgata appi toodete pakkijaid ja välja saatjaid.
Ka dropshipping on tehtud väga lihtsaks, selleks saad võtta kasutusse spetsiaalsed platvormid, kus tellimuste edastamised toimuvad automatiseeritult. Näiteks:
- Shopify poe platvormi saab tihedalt siduda Oberlo teenusega.
- WordPress platvormi saad siduda Alidropship teenusega.
Võimalusi on veel palju.
Ka dropshippingul tuleb sul luua ja pidada veebipoodi, siin on sulle põhjalik juhend: “Kuidas teha e-poodi”.
Kuidas veebipõhist äri alustada?
Kui sa oled oma valdkonna ja äriidee välja valinud, siis tuleb sul hakata seda ellu viima. Siin on sulle mõned nõuanded:
1. Vii läbi turu-uuring
Mitte iga idee ei ole turule vajalik ning inimestele huvi pakkuv. Enne, kui hakkad oma idee elluviimisesse aega ja ressursse investeerima, tee kindlaks, kui vettpidav su idee on ning kui palju potentsiaalseid ostjaid üldse leidub. Sa võid sellise uuringu ise läbi viia või spetsialistid palgata. Igal juhul googelda rohkem asjakohast infot ja vii see uuring läbi.
2. Arenda oma toode või teenus
Kui oled kindlaks teinud, et su äriidee väljavaated on edukad, siis hakka seda ellu viima. Müüd sa toodet või teenust, igal juhul tuleb sul see valmis teha. Kui oled oma toote välja arendanud, siis tuleb sul seda ise toota või leida mõni teine tootja, kes selle ülesande enda peale võtab. Samuti vajad pakendeid, silte jmt.
Teenusepakkujana tuleb sul luua teenusepaketid ning korralik koduleht või liituda sobivate platvormidega, kus sa oma teenust pakkuma hakkad. E-raamatu või veebikursuse avaldamise eel tuleb sul vastav toode valmis teha.
3. Valmista ette oma ettevõtte finantsid
Loo FIE või OÜ, ava pangakonto, vajadusel registreeru käibemaksukohuslaseks.
Leidub hulgaliselt ametlikke veebilehti, mis vajalikku infot pakuvad, samuti on abiks Pilvebüroo oma raamatupidamisnõuannetega.
4. Leia müüjad ja varustajad
Toodetel põhinevad veebiärid nõuavad hulgaliselt ärisuhteid. Näiteks peab paigas olema tootmine, pakendamine, logistika. Valikute tegemisel võta pakkumisi mitmetelt pakkujatelt ja võrdle, millised neist sinu jaoks kõige sobivamad on.
Kui aga tegeled raamatu kirjutamisega, siis võid vajada professionaalset toimetajat ja raamatukujundajat.
Lisaks võib sul tekkida vajadus brändikujundaja, veebiarendaja ja turundaja järele.
5. Ehita omale veebileht
Olenemata ärimudelist vajad sa ka veebilehte. Ning kui sa soovid veebi kaudu müüke teha, tuleb sul seadistada maksete vastuvõtmise funktsioonid.
Esiteks osta omale domeeni ja majutus.
Seejärel kujunda leht ise või palka omale veebikujundaja.
Nüüd lisa lehele sisu ja laadi üles tooted.
Lisa maksemeetodid. Lihtsamad lahendused on: pangaülekanne, PayPal, Stripe maksed. Veebiarendaja abi vajad pangalinkide lisamisel.
Kui müüd oma tooteid ShopRoller keskkonnas, on pangalinkide lisamise võimalus juba olemas, vajad vaid pangast vajalikke andmeid.
Viimaseks, loo blogi, olenemata sellest, kas see sulle otseseks sissetulekukanaliks saab või mitte. Blogi on turundustöös täiesti asendamatu.
Loe veel: Kuidas teha veebilehte ning tellida domeeni + kõik blogimisest
Vii oma veebipõhine äriidee ellu
Kui sa tunned, et oled oma ettevõtte loomiseks valmis, siis hakka pihta. Asukohavaba või mitte, passiivne sissetulek või mitte, puhtalt digitaalne või mitte – see kõik on sinu otsustada. Siinne blogi ja ülejäänud internet on juhendeid täis, keera Netflix ja uudised kinni ning hari end, keskendu ning vii oma unistused ellu!