Üks tavalisi põhjuseid, miks tootefoto pildistamine kodus on keeruline, on valguse vähesus ja lampide jaoks pole raha ega kasutusoskuseid. Igas kodus on aken või aknad. Aknavalgus on suurepärane ja odav lahendus. Samuti ei pea siis veetma liigselt aega valgustuse sätitamisega ega fotode järeltöötlusega.
Siinne postitus on osa raamatust “Tootefoto loomerahvale”, mis sisaldab endas põhimõtteliselt kõike, mida sul on vaja teada kodus tootefotosid pildistama hakates.
Päevavalgusega pildistamisel tuleb jälgida, et otsene päikesevalgus pildistamiskohta ei paistaks. Sellisel juhul jäävad piltidele teravad varjud ning toote detailid võivad jääda üle valgustunuks. Mõnd tüüpi tooted jäävad liigselt läikima.
Kui su fotolaud on otse akna all ning juhtub olema väga päikeseline päev, siis kasuta hajutina fotopoest ostetud hajutit või siis näiteks õhukest valget kardinat või kalkapaberit.
Siin on lihtsalt järgi tehtav koduse fotostuudio ülespaneku juhend (inglise keeles, kuid väga visuaalne).

Valge paber on algajale heaks lahenduseks ka seetõttu, et see peegeldab omakorda valgust tagasi, mahendades toote poolt jäetavaid varje. Lisa-abivahendina võid võtta kasutusse fotopoest ostetud peegeldi või kasuta tükki tugevat paberit või hoopis valgeks värvitud vineeri/pappi.
Säti oma fotolaud üles nii, et saad maksimaalselt ära kasutada oma akende suurust, suunda ilmakaarte suhtes, aastaaja ja kellaaja eripärasid.

Olenevalt sellest, kas su laud asub otse akna vastas või ühe küljega akna poole, tuleb sul kasutusele võtta oma peegeldid ja hajutid. Jälgi varje ja jälgi toote varju jäävaid külgi – neid mahendada peegeldiga valgust selle algallikale vastassuunast tagasi peegeldades.
Jälgi kellaaega ja sellest tulenevaid valguse omadusi. Varahommikul ning pealelõunal on sul piiratud aja jooksul ja olenevalt akende suunast võimalik (või siis mitte) pildile püüda “kuldse tunni” kaunist efekti, keskpäeval on valguse toon kõige neutraalsem. Proovi oma kodus ringi vaadates analüüsida, milline kohake oleks erinevatel aegadel päeva jooksul pildistamiseks parim.
Kui mõelda su tootefotode ühtsuse peale, siis on ideaalne, kui saad kõik pildid teha sarnastes valgustingimustes – nii näeb sinu tootevalik Etsy poes või mujal esitledes välja ühtlane ja professionaalne.
Nüüd oled saanud tootefotode laua, mis annab sulle võimaluse pildistada objekte nii, et need on igast küljest külluslikult, kuid mitte ülemäära valgustatud, mis ei läigi vastu ega jäta varje. Detailid tulevad välja ning potentsiaalne ostja saab fotot vaadates tutvuda tootega nii, nagu see seisaks poeriiulil.
Valguse suunamine
Valgusega saab manipuleerida ehk seda oma tahtmist mööda suunata hajutite ja peegeldite abiga.
Poest ostetud hajutid on ideaalsed terava, ereda valguse puhul. Sellised hajutid aitavad eredat valgust murda ning ühtlasemalt tootele peegeldada, sest et ere valgus tekitab väga teravaid varjusid ning selline efekt ei näe tootefotodel sugugi hea välja. Teravad varjud tekivad nii taustale kui ka detailide vahele tootel endal.
Teravaid varje kasutatakse vahel ka stuudios pildistades huvitava efekti andmiseks:

Säti hajuti pildistatava objekti ja valgusallika vahele nii, et valgus sealt läbi sinu tootele kumaks. Nüüd on see valgus pehme ja varjud on tugevalt tagasi tõmmanud.
Valguse hajutamiseks saad kasutada ka valgeid, õhukesi kardinaid!
Lisaks osta või tee ise üks peegeldi. Selle suurus peaks vastama sinu poolt pildistatava objekti suurusele – ehetele sobib väike A4 paberileht, nõude jaoks võiks peegeldi suuruseks olla juba A2 ning kui pildistad oma tooteid modellil, siis olenevalt tootest 35 cm-üle meetri kõrgune. Viimaseidki saad osta nii poest kui ehitada ise, tõmmates raamile valge kangas või värvides suure tüki vineeri valgeks.

Peegeldita ja paberilehest peegeldiga pildistamine
Kaval mõte on võtta kaks tükki pappi suuruses, mis sinu toodetega sobib – need valgeks värvida ja siis omavahel kokku ühendada nii, et saad need paigutada avatud raamatuna lauale püsti seisma. Nii peegeldavad need korraga valgust veidi laiemale pinnale su tootel ning lisaks on sul käed vabad, et pilti teha.
Poest ostetud peegeldid tulevad erinevates toonides, nagu hõbedane ja kuldne, kuid ka valge ja must. Esimesed kaks on pigem tugeva efektiga.
Must peegeldi on kasulik siis, kui sul on vaja valgust hoopis vähendada, seda näiteks toodete puhul, mis peegeldavad valgust tagasi – klaas ja portselan. Kasuta võimalikult kvaliteetset valgust.
Taustade kasutamine tootefotode pildistamisel
Kui sa oled valge või mõne muu neutraalset tooni taustaga juba sina peal, siis on suurepäraseks mooduseks oma tootefotode põnevamaks muutmisel erivärvilised taustad.
Neutraalne taust

Kui värvilised taustad su brändi ja toote olemusega kokku sobivad, siis saad oma piltidele lisada erksust ja põnevust. Leidub inimesi, kes on selles väga osavad ning suudavad värviliste taustadega rõhutada nii toodet kui üleüldist brändi.
Kui su brändil ja veebilehel on oma kindlad toonid, siis saad neid peegeldada läbi tootefotode tausta tooni valiku.
Värviline taust

Tootefotode taustade ideed
Leidub laias valikus ühevärvilisi kartongipabereid, kangast, tugevaid siledaid materjale kuldsetes ja hõbedastes toonides, tapeeti, võid värvida vineerplaate soovitud toonidesse, kasutada naturaalseid puuplaate, marmorist plaate. Võid taustana isegi lilli või lehti kasutada, neid niitidele rippuma sättides.
Valisin siia ideid, mida on lihtne kodustes tingimustes korraldada ja rakendada.
Õpi fotode stiliseerimist vastavalt sinu toote omapäradele ja brändile siin: Stiil ja Kujundus ettevõtluses.
Puidust taust

Loodus taustana

Must taust

Bokeh taust
Mis on bokeh?
See sõna pärineb jaapani keelest ja tähendab ぼ け: hägusus.
Pildistades saad valida, milline objekt su pildil jääb teravalt ja milline osa pildist hägune. Tavaliselt näidatakse teravana lähimat objekti ning tausta häguselt. Sina saad seda efekti ära kasutada fotole ebamäärase, kuid kena tausta andmiseks:

Vinüülist taust
Vinüülist taustad võib jagada kaheks: marmori imitatsioon ja ühevärviline. Selliseid taustasid leidub kodutarvete poest ehituspoodideni. Neid on lihtne hoiustada ja puhastada ning need on väga vastupidavad.

Tekstiilist taust
Tekstiilist tausta jaoks materjalide leidmine on lihtne ja soodne lahendus – võimalused on piiritud. Vastavalt su toote ja brändi omapäradele saad valida pitsi, siidi, nahka, linast kangast… Lisateadmisi sobiva materjali valikuks saad sa siit: Stiil ja Kujundus ettevõtluses. Vali sobiv kangas, mis edastab su toote olemuse ning püüab just sinu ideaalkliendi tähelepanu.
Enne pildistamist triigi kangas ning kontrolli, et see oleks täiesti puhas.

Telliskiviseinast taust
Telliskivisein on üsna populaarne valik tootefotode taustana. See sobib toodete, mis on maalähedased (looduslikud, ökod, maskuliinsed vmt).

Erinevate nurkade alt pildistamine
Sa ei pea oma tooteid esitlema klassikalistes pildistusvõtetes, tehes toodetest pilti külje pealt, eest ja tagant. Oleks lausa hea mõte näidata neid hoopis erinevate nurkade alt pildistatuna. Sellisel moel jätavad pildid paremini 3d mulje ja nii saab ostja tootega lähemalt tutvuda.
Võtame näiteks keraamilised nõud. Sul on võimalik neid pildistada lauale sätituna, lisades mõned puuviljad ja lilled ja kui pildistame neid külje pealt tavapärasel kujul, siis jätab esitlus meeldiva atmosfääri mulje.
Lisaks aga on hea mõte pildistada neid samu nõusid koos samade aksessuaaridega ülevalt alla – saadud tulemus on eelmisest täiesti erinev ning annab vaatajale lisavaatenurga, lisades pakutavale tooteseeriale põnevust juurde. Ostja tunnetab selgemalt nõude kuju ja seda eriti juhul, kui osad neist on ovaalsed või kandilised.

Pildista ülevalt, alt, eest, tagant, küljelt ja diagonaalis
Teiseks näiteks on fotod ühest Etsy poest, kus müügiartikliks on käekellad. Tema näitab oma käsitööna valmistatud käekellasid igast küljest, vastates nendega igale võimalikule esilekerkivale küsimusele. See müüja annab endast kõik, et inimene saaks toodet füüsiliselt katsumata parima võimaliku ettekujutuse tootest.






Harjutus:
Pane omale valmis üks pisike pildistamise koht. Vali akna lähedal asuv piirkond.
Pildista oma toodet valgel taustal:
- Hommikul
- Lõunal
- Õhtul
Millised on tulemused ja nendevahelised erinevused?