Värvide mõju kujunduses on teema, mida saab väga mitme külje alt vaadelda. Meie fookus on eelkõige sellel, millised värvide tonaalsused aitavad sul esile tõsta töös oleva projekti olemust ning mis tõmbavad ligi inimesi või kliente, kes vastavad sinu poolt määratud sihtgrupile.
Kuigi igal värvil on teatud omadused – mis on füüsika seaduste põhjal täiesti seletavad: näiteks mõjub roheline värv meile rahustavalt, kuna see on ainus värv, mida silm näeb 100% neutraalsena ja mille vaatamine silmi ei väsita; kollane mõjub ergutavalt jne, jne – nendest mõjudest räägime samuti hiljem lähemalt.
KUID: kollane ei ole lihtsalt kollane ja roheline ei ole vaid üks ja ainus roheline. Kõiki värve peale musta ja lumivalge leidub erinevates tonaalsustes.

Grupp 1: Kujundus suunaga lastele, noortele ja suurtele massidele
Grupp 1 inimeste loomus on entusiastlik, särav ja väga inimestele keskendunud. Nad on suurepärased suhtlejad, realistid ning täis innovaatlikke ideid.
Selgus, lihtsus ja läbipaistvus on neile olulised.
Eelpool mainitud iseloomujooned teevad Grupp 1 suurepäraseks valikuks väga laiale sihtgrupile suunatud teenuste puhul: heaks näiteks on Elisa või Aura vesi. Nad hoiavad kerget ja nooruslikku joont, et sobituda võimalikult erinevate vanuserühmade, hariduse- ja sissetuleku tasemega inimeste jaoks.
Grupp 1 isikupärad suudavad hallata palju ülesandeid korraga ning nad armastavad inimestega töötada. Neil on järjest uusi ideid lauale panna ning nad on osavad tiimitöös.
Nad on sotsiaalsed ning nad armastavad teisi lõbustada. Nad mõtlevad loominguliselt ja kiiresti – tihtilugu on nende pead niivõrd ideedest pungil, et nad mõjuvad suurepäraste inspiratsiooniallikatena ka teistele, kes neid ümbritsevad.
Seega on Grupp 1 kujundus heaks valikuks ka ettevõtetele nagu peokorraldajad, mängutoad, ürituste organisaatorid.
Grupp 1 ettevõtjate suureks väljakutseks on oma ideede tagasihoidmine ja parimate väljasorteerimine – et siis nendele (ja vaid nendele) keskenduda.

GRUPP 1 pähklikoores:
Lõbus, energiline, nooruslik, innovaatiline, loominguline, inspireeriv, väljendusrikas, selgus, avatud, suurepärased suhtlejad.
VÄRVID
Tindid. Heledad, säravad ja selged – alates säravast ülasekollasest kuni meelespeade maheda helesiniseni. Tumedaid tinte ei leidu.
Kuidas neid värve ära tunda?
Vaadates teraselt grupp 1 värve, näed nendes energiat ja liikumist. Nad ei “seisa paigal”, nagu grupp 2 rahulikud pastellid.
VORMID, FONDID, TEKSTUURID, ILLUSTRATSIOONID
Täpid, ringid, kirjud mustrid. Fontides on selgus ja ümarad vormid. Selged ja läikivad tekstuurid. Sätendus ja sära. Selged jooned. Kõik, milles on liikumist. Illustratsioonid on selged, noortepärased ja kohati naiivsed.
Grupp 1 fotod tunned samuti ära energia järgi, mis neist kumab – või purskub. Siin ei ole rahulikkust! Kui sa ise oled stiliseerimas oma fotosid, siis hoia objektid liikumises (viska lauale pihuga glitrit, koogile värvilist puru, taust hoia kas helgelt säravas toonis või mõnede detailidega liikumises). Riiete valikult jälgi riiete värvi ja lõiget ning kanga mustrit. Vaata teraselt, et mõni väike detail ühtsust ära ei riku – näiteks raskes pruunis toonis kingad erksa ülikonna juures vmt.

Tüüpilised grupp 1 ettevõtted
Loomingulised ja kommunikatsioonil põhinevad valdkonnad: turundus, PR, digitaal- ja loomeagentuurid, fotograafid.
Ettevõtted, millel on nooruslik lähenemine: lastepidude korraldajad, lasteriiete disainerid, mängutoad.
Toidutööstuses tihti magusatootjad: kommid, jäätis, mahlad – kus fookus ei ole tooraine omadustel (näiteks tervislik tume shokolaad vmt), vaid magususel ja naudingul.
Mänguasjatootjad (nagu FisherPrice), plastmassist toodete pakkujad (nagu melamiinist lauanõud rice.dk), lastemööbel jmt.

Ülalpool näed pilti, millel leiduvad täpid on meelega loodud ovaalsetena ning mis on paigutatud ebasümmeetriliselt – Grupp 1 kujunduses on ebasümmeetria suureks plussiks! Isegi, kui paigutad täpid sümmeetriliselt, siis kasuta näiteks mitut erinevat värvi täppe ja ideaalis paiguta värvilahendus ebasümmeetriliselt.

Ülalpool näed pilti, mille kirjafont on rõõmsalt ümar ning seda ilma, et kiri liiga raskeks muutuks. Kergest annab juurde ka helge sinine tint. Kui kujutad nüüd ette teksti raske tumesinise varjundiga ning täpid praegustes toonides, kuidas oleks tulemus?
Või kui paigutaksime lisaks ka värvilaigukesed sümmeetriliselt, lisades pildile peale raskuse ka paindumatust juurde? Siis oleks tulemus esiteks ebaharmooniline ja teiseks kaoks sellest ära praegune kergus, nooruslikkus, avatus ja mängulisus.
Värvide küllastus võib varieeruda, siin on näiteks väga heledad värvid, ehk siis on segamisel kasutatud palju valget ja väga vähe värvi. Pane tähele, kuidas siinses fotograafias sümmeetrilisus põhimõtteliselt puudub – pildid on täis liikumist ja seda tänu objektide vabale asetusele.

Allpool leiduv pilt aga peegeldab tunduvalt tugevamat värvigammat, siin on valgele lisatud tunduvalt rohkem värvi (või värvile tunduvalt vähem valget, kuidas võtta).
Siiski on need värvid selged, heledad ja energiast pakatavad. Siin piltidel leidub veidike rohkem selget joont, mis on aga pisikeste lisadetailidega laiali paisatud, tekitades piltidesse liikumise energiat.

Siinne brändi identiteet on mänguline, nooruslik ja energiline:

Grupp 1 peegeldab kevadet oma värskuses, tärkamises (nooruslikkus) ja värvierksuses (hiirekõrvad ja nartsissid).
Grupp 2: Elegantne ja väljapeetud kujundus pulmadetoodetele, naistele ja beebidele
GRUPP 2 kujundused kumavad suurt ja sügavat rahu.
Tihti graatsilised, elegantsed ja stiilsed, grupp 2 võtmesõnaks on kvaliteet. Oma tugevalt sissepõiminud romantilise poolega sobib Grupp 2 hästi pulmakorraldajate ja pulmafotograafide brändikujundusse.
Grupp 2 isikupära on efektiivne, produktiivne ja hästi organiseeritud. Absoluutselt iga detail on luubi all ning täiuslikkuse nimel ei jäeta midagi tegemata.
Grupp 2 isikupäraga ettevõte armastab struktuuri, korda ja selget protsessi. Välditakse kiireid ja spontaanseid muutuseid, mida mõned teist sorti partnerid neile vahel kaela viskavad.
Selle isikupäraga ettevõtjad ja ettevõtted hoiavad oma arvamuse tihtilugu endale (vastupidiselt grupp 1 isikupärale) ning nad eelistavad jääda olukorda observeerima ning anda oma hinnang alles siis, kui neilt seda küsitakse. Nad näitavad oma tundeid välja harva, ning nende reserveeritud loomus või mõnede jaoks liiga formaalsena tunduda.
Formaalsed ja mõneti reserveeritud nad kipuvadki olema, kuid samas on nad toetavad, tundlikud ja tohutult vastutustundlikud. Neile võib alati loota.
GRUPP 2 kujundus pähklikoores
Kerge jahedus ja suur rahu.
Organiseeritud, loogiline, efektiivne, intuitiivne, empaatiline, loominguline, graatsiline, elegantne, tasakaalukas, shikk, alalhoitud, vastutustundlik.
VÄRVID
Toonid. Puhastesse värvidesse on lisatud küllastuseks halli.
Need värvid on jahedad, delikaatsed ja mahedad. Lavendel, inglise roosid, suvine kaseleht.
Kuidas neid värve ära tunda?
Grupp 2 toonide paletti on silmadel rahulik vaadata. Kuigi siinsed värvid on samuti suures osas heledad ja pastelsed nagu grupp 1 puhul, puudub siinses halli küllastuse sisalduse tõttu see energiakuma, mis grupp 1 puhul. Siinsete värvide mahakeeratus annab rahuliku ja maheda tooni.
VORMID, FONDID, TEKSTUURID, ILLUSTRATSIOONID
Voolavad, elegantsed jooned, delikaatsed lillemustrid, kaunid kalligraafilised fondid ja traditsioonilised, kuid graatsilised serif fondid. Akvarellid, pehme vintage stiil. Kvaliteetne tekstuurne paber või tekstiil – igal juhul mitte midagi odavat! Illustratsioonid on peenejoonelised ja detailiderohked.
FOTOD
Grupp 2 fotod on samuti rahulikud, neis on malbe kuma. Sellist kuma võib ise filtritega lisada, samuti fotost soojust eemaldades. Näiteks rohelised ja toonid jahedamaks keerates saad sulnid ja vaiksed pildid.
Tüüpilised grupp 2 ettevõtted
Loomingulised ettevõtted: interjöör, graafika, ehtekunstnikud. Pulmakorraldajad, fotograafid, klassikalise muusika loojad. Kvaliteetsed, etableerunud ja tõsised teenused: advokaadid ja raamatupidajad.
Beebid, neile suunatud kvaliteettooted: riided, mänguasjad ja interjööritooted rahulikes pastellides.
Grupp 2 olemust ja värvigammat saab seostada suvega – sume ja mahakeeratud tonaalsused looduses.
Grupp 3: Ambitsioonikas ja maalähedane kujundus suunaga looduslikkusele, meestele, põllumajandusele
GRUPP 3 ettevõtet iseloomustab kirglikkus, energilisus ja tugev iseseisvus, kuid täiesti erinevalt moel Grupp 1 isikupärast. Siinselt kirel ja energilisusel on tugevam tuum, raskepärasus (positiivsel moel).
Grupp 3 isikupära armastab sissejuurdunud normidele väljakutseid esitada ja teha asju omal moel.
Sellised ettevõtjad on soojad, sõbralikud ja maised inimesed ning nad valivad tihti samu printsiipe järgivad ettevõtlusvaldkonnad.
Tuumikus, autentsus ja eneseuhkus on neile väga tähtsad. Nad on eluaegsed õppijad ja nende erialane staatus on neile oluline.
Grupp 3 isikupära imetleb kõike ajaloolist: tolmunud raamatud, akadeemia ja nostalgia. Nad on kogujad, vahel lausa äärmuslikud.
Grupp 3 kujundus pähklikoores
Soe ja sõbralik
Ambitsioonikas, keskendunud, looduslähedus, maalähedane, orgaaniline, eneseuhkus, ajalugu, tuumikus, autentsus.
VÄRVID
Varjundid – puhtad värvid, millesse on lisatud rohkemal või vähemal määral musta. Soojad, intensiivsed ja tummised värvid väga laias spektris. Ära kasuta musta või lumivalget, asenda süsimust tumepruuni, tumelilla, tumerohelise või muu sarnasega ning lumivalge murtud valgega.
Kuidas neid värve ära tunda?
Seda värvipaletti teraselt silmitsedes näed omajagu raskust, isegi kui värvid on väga intensiivsed. Neis puudub grupp 1 energia ja grupp 2 kergus. Vaata pilte India naiste riietusest, Guatemala tekstiilidest, meie kodumaistest juur- ja köögiviljadest.
VORMID, FONDID, TEKSTUURID, ILLUSTRATSIOONID
Ümarate nurkadega nelinurgad, naturaalsete tekstuuridega mustrid, mitteformaalsed illustratiivsed stiilid. Linane, puuvillane, naturaalne siid. Akrüül- või guashvärvid, jämedad pealkirjafondid, milles on raskust. Naturaalsed tekstuurid a eelistatavalt taaskasutusena toodetud või tekstuurne paber.
Tüüpilised grupp 3 ettevõtted
Uuriv tööstus, ajakirjandus, psühholoogia, arheoloogia või ajalugu.
Orgaaniline ja fairtrade, loomad, matkad, kogukond.
Põllumajandus, looduslikud tooted, tervislikkus, religioonid, spirituaalsus.
Käsitöö, kunst, ehitus.
Grupp 3 raskepärast olemust seotuna intensiivsete värvitonaalsustega näed sügises:
Grupp 4: Eksklusiivne ja silmapaistev kujundus suunatud luksust ja erilisust eelistavale inimesele
GRUPP 4 isikupära on realistlik, enesekindel, praktiline ja usaldusväärne. Sellise isikupäraga kujundused on maised ja ambitsioonikad.
Grupp 4 ettevõtjad on suurelt mõtlejad, edukad ja otsusekindlad äriinimesed. Nad on võimelised looma suuri visioone ja seejuures pisidetailidesse laskuma. Nad on fokuseerunud, objektiivsed ja detailsed. Nad teevad asjad ära ja nad teevad seda kohe.
Seepärast näeme, et paljud Grupp 4 ettevõtted on tehnoloogiatootjad (halloo Apple!), digitaalagentuurid ja finantsteenused.
Samuti luksustooted nagu ehted, kõrgklassi reisifirmad ning paljud moebrändid.
Grupp 4 on glamuurne, luksuslik, rikas, ühtne. Samal ajal on see maalähedane.
Siinsed ettevõtted võivad mõjuda omajagu reserveerituna ning kinnisena. Paindumatu ja külmana. Mis aga ei pruugi olla halb asi – kliendid tavaliselt austavad nende ettevõtete aega ja panust ning ei raiska nende ressursse ilmaasjata.
Grupp 4 kujundus pähklikoores
Otsusekindel, sihikindel, luksuslik, enesekindel, visionäär, maine.
VÄRVID
Puhtad, küllastamata värvid. Jahedad, tugevad, intensiivsed ja selged. Jääsinine, sätendavad metallikud ja neoonvärvid.
See on ainus isikupära, kuhu süsimust, lumivalge ja selged neoonid sobivad. Kuld, hõbe, pronks.
VORMID, FONDID, TEKSTUURID, ILLUSTRATSIOONID
Geomeetrilised vormid, tugevad, selged mustrid. Teravad nurgad, nooled, kolmnurgad. Klaas ja külm metall, marmor, kõva krohv. Lakitud puit. Glansspaber, siid ja samet. Selged, tugevad ja minimalistlikud fondid – või vastupidi, väga üleküllatud fondid. Väga suur kiri või väga pisike kiri. Väga tume kiri või väga hele kiri. Illustratsioonid on väga detailsed – või väga minimalistlikud. Äärmused – ei mingit keskpära!
FOTOD
Ka fotostiililt on Grupp 4 puhul oluline äärmuslikkus: pildid olgu väga-väga teravad või hoopis super udused. Väga selged, heledad, tumedad. Objektid sümmeetriliselt, minimalistlikult. Või hoopis segiläbi ja ülepaisutatud.
Tüüpilised grupp 4 ettevõtted
Kõrgklassi ehted ja mood, luksusreisid, luksusautod ja kodutehnika. Pangandus, tehnoloogia, finants ja juura.
Kusjuures ka säästutooted nagu säästureisid, säästumööbel ja säästupoeketid.
Grupp 4 meenutab talve oma dramaatilisuses ja reserveerituses.
Harmoonilise värvipaleti loomine
Värvipaleti kombineerimine
Värvide kombineerimisel on piiramatult võimalusi ja seetõttu võib lõpliku valiku tegemine tunduda tohutult keeruline. Seepärast toon välja mõne lähenemisviisi, mis aitab sul kergemalt sinu projektiga sobivaid kombinatsioone kaaluda.
Alustuseks võid vaadata lähemalt värviringi ja võttes aluseks sulle juba tuttavad värvide tonaalsuse teooriat, valida välja erinevate värvide kombinatsioonid nende värviringi asukohast lähtuvalt.
Toon näiteks punase värvi:
Monokroomsed värvid:
Monokroomsed värvid on ühe värvi erinevad küllastuse variandid, ehk heledus ja tumedus. Nende kasutamine aitab sul püsida kindlal pinnal ja harmoonilise paleti loomine on üsna lihtne.
Komplementaarvärvid:
Komplementaarvärvid saad, kui valid värviringist välja üksteise vastas asuvad värvid. Need värvid loovad oma vastandlikkuses kauni harmoonia.
Analoogvärvid
Analoogvärvid on värviringis kõrvuti asuvate värvide variatsioonid.
Triad
Vaatame lähemalt, kus ülalpool mainitud värvid asuvad, Canva värviringi teooria:
Itten’s Color Wheel from Kate Derksen on Vimeo.
Korja värvid pildilt välja
Võibolla on abiks Canva tööriist, mis aitab sul värvi välja korjata piltidest, mis on su projekti visuaalides domineerivad?
Siin korjasin välja värvid, mis sobiks näiteks mõne pulmakorraldaja veebi ja muude visuaalide kujundamiseks:
PS!
Pea meeles, et ainult kaunist värvipaletist täiusliku mulje loomiseks ei piisa – lõplik tulemus oleneb sellest, milliste fotode, mustrite ja kirjatüüpidega sa need värvid kombineerid. Ning kõige tähtsam – et valitud värvide tonaalsus oleks ideaalne just sinu poolt soovitud meeleolu loomiseks!
Kuidas teha värvipaletti
Nüüdseks tead sa, millise grupi tonaalsuses sinu projekti värvipalett peaks olema. Samuti oled tutvunud erinevate värvide omaduste ja mõjuga inimese alateadvusele.
Vali nüüd välja just sinu ettevõttega sobituvad värvid ja tee seda nii, et oleksid võimeline igat oma valikut põhjendama: miks just see värv, see tonaalsus ja see energia.
Kui sul on olemas Pantone värvikaartide lehvik või mapp, sealt saad valida välja erinevaid tonaalsuseid, tumedusi ja heledusi ning neid omavahel võrrelda.
Teine võimalus on kasutada mõne maalingut tootva ettevõtte toonikaarte ja nendes leiduvaid värve omavahel kokku sobitada. Selliste ettevõtete veebilehtedel leiduvad põnevad tonaalsuste kokkusobitamise rakendused. Katseta!
1. Tee oma esimene valik
Värvipaleti kokkupaneku alguses ära üle mõtle, korja välja värvid, mis tunduvad õiged. Järgi oma projekti isikupära grupi printsiipe nii hästi kui saad, kuid ära lase end hetkel millestki tagasi hoida. Tõenäoliselt valid sa mitme värvi puhul mitu tonaalsust ja see on täiesti ok.
Grupp 1: säravad, heledad , selged toonid, milles leidub pehmust ja energiat. Siin on puhtasse värvi lisatud valget või vastupidi.
Grupp 2: jahedad, delikaatsed, summutatud toonid, mis on samuti pehmed, kuid rahulikud. Puhtasse värvi on segatud halli või vastupidi.
Grupp 3: soojad, intensiivsed, tummised ja raskepärased toonid, mis on sügavad. Puhtasse värvi on segatud musta või vastupidi.
Grupp 4: säravad, selged, intensiivsed ja tugevad värvid, mis mõjuvad jahedana. Ainus isikupära, kus sobib kasutada süsimusta ja lumivalget ning neoonvärve. Puhtad värvid, mille leiad värviringist (mis võivad omavahel olla segatud, kuid ei ole küllastatud valge, halli või mustaga).
2. Lõplik värvipaleti valik
Võta välja need värvikaardid, mis sa tõstsid esile paleti loomise esimeses faasis. Tee seda värske peaga ja päevavalguses, neutraalsel taustal.
Laota toonikaardid laiali ja pane tähele, millised neist negatiivselt eristuvad ja korja need välja. Vaata edasi, millised toonid sulle lihtsalt ei meeldi ja eemalda ka need.
Nüüd jaluta mõneks ajaks eemale ning tagasi tulles vaata järele jäänud kaarte värske pilguga. Näed sa ühtse paleti esile kerkimist? Kas need värvid tekitavad omavahelise harmoonia, kuuludes ühte ja samasse isikupära gruppi?
On su eesmärgiks luua energiast pakatavat, rõõmsat värvipaletti või soovid sa luua delikaatset ning rahulikku meeleolu? Või tahad sa luua jahedat, tugevat ja reserveeritud muljet? Kas su praegune valik toetab su eesmärki?
Võta vajadusel värvikaarte veel vähemaks või vaheta mõni välja täiesti uute kaartide vastu. Võib-olla lõpetadki vaid 1-2 kaardiga, võib-olla tunned vajadust lisavärvide järele.
Põhiline, et üldmulje oleks selge ja harmooniline. Pöördu oma lõpliku valiku vaatamise juurde tagasi veel mitmel korral sama päeva jooksul ning pane õhtuks valik lukku.
3. Lõplik paleti viimistlus
Pöördu nüüd tagasi oma projekti põhiväärtuste ja põhisõnumi juurde. Oled sa valinud välja värvid, mis neid väärtuseid maksimaalselt toetavad? Vaata uuesti üle ka erinevate värvide mõju alateadvusele.
Võib-olla ei suuda sa leida tonaalsust, mis oleks eriti täpne ja su ülejäänud värvikaartidega sobiv. Võib-olla ei meeldi sulle värv, mida sa vajad – näiteks pruun, mis paljudele inimestele vastukarva on enne, kui see värv ideaalselt sobivasse keskkonda on paigutatud.
Aga sa ei peagi igat oma projekti personaalsuse vajadust kindlasti värvipaletti mahutama. Sul on võimalus seda teha läbi sobivate kirjafontide, mustrite, tekstuuride, logo ja fotode.
Ära unusta valida juurde ka üks või mitu tumedamat tooni kaarti, et neid põhitekstide puhul kasutada. Selleks sobivad nii hallid, sinised, pruunid kui näiteks lillad. Pea vaid meeles, et järgida tuleb välja valitud grupi isikupäraga sobiv segu: tint, toon, varjund või puhas värv.
PS: Värvipaleti koostamisel kasuta ideaalis oma projekti isikupäraga sobivaid kujundeid:
grupp1 värvipaleti koostamisel kasuta ümmargusi toonikaarte, grupp 2 puhul laugeid, grupp 3 puhul kandilised ümarate nurkadega ja grupp 4 puhul teravate nurkadega kujundeid.
Millised värvid, mustrid ja teised visuaalid kokku sobitada?
Siin on sulle põhjalik käsiraamat, mis selgitab lahti, millised detailid tekitavad ühtse, selget sõnumit edastava koosluse. Tööta see raamat läbi ning tee ära harjutused, nii leiad oma projekti jaoks parima võimaliku lahendus: e-raamat “Kuidas valida stiili ja kujundust”.
-
E-raamat: Brändi visuaalne kujundus€11.00 sis. KM